U Sokobanji se neguju
uspomene na najznamenitijeg sugraưanina Mitropolita Mihaila
JovanoviÄa, jednoj od najzamenitijih liÄnosti srpske istorije u drugoj
polovini devetnaestoga veka, koji je svome zaviÄaju poklonio crkvu i
školu. O njegovom poreklu, mladosti i vezama sa zaviÄajem nedavno smo
razgovarali sa Golubom RadovanoviÄem, jednim od najboljih poznavalaca
prošlosti sokobanjskog kraja.
U Sokobanji, predivnoj varošici i leÄilištu u IstoÄnoj Srbiji njeguju uspomene na svoga najznamenitijeg sugraưanina Mitropolita Mihaila JovanoviÄa, jednoj od najzamenitijih liÄnosti srpske istorije u drugoj polovini devetnaestoga veka, koji je svome zaviÄaju poklonio crkvu i školu. O njegovom poreklu, mladosti i vezama sa zaviÄajem nedavno smo razgovarali sa Golubom RadovanoviÄem, jednim od najboljih poznavalaca prošlosti sokobanjskog kraja.
{jgmp3 file:=[http://www.svetigora.com/audio/play/4248/1.mp3]}
MIHAILO (JovanoviÄ)
mitropolit Srbije
1859-1881; 1889-1898.
Mitropolit Mihailo (u svetu Miloje JovanoviÄ) roưen je 19. avgusta 1826. u Sokobanji od roditelja Milovana i Marije. Osnovnu školu i gimnaziju uÄio je u rodnom mestu i Negotinu. Bogosloviju je uÄio u Beogradu. U Negotinu je bio pitomac episkopa Dositeja (NovakoviÄa) a u Beogradu mitropolita Petra (JovanoviÄa). „Ćinjenica da je na sebe privukao pažnju mitropolita Petra JovanoviÄa, koji ga je bio namenio sebi za naslednika, upuÄuje na to da je mladi Miloje morao imati izvanredne sposobnosti. Sa još petoricom kandidata mitropolit Petar uputio je mladoga Miloja na školovanje u Kijevsku duhovnu akademiju 1846. godine. U toku školovanja Miloje prima monaški Äin, s blagoslovom mitropolita Petra, 29. marta 1853. u Kijevo-peÄerskoj lavri i dobija monaško ime Mihailo. Mitropolit kijevski Filaret rukopoložio ga je u Äin jeroưakona 12. aprila, a za jeromonaha 16. istoga meseca. Duhovnu akademiju završio je jula 1853. godine dobivši nauÄni stepen magistra bogoslovlja.
Mladi jeromonah Mihailo vratio se u Beograd 1854, nakon sedmogodišnjeg studiranja u Kijevu, i stavio na raspolaganje svome mitropolitu, koji ga je postavio za profesora Seminarije u Beogradu. Na ovom položaju zadržao se vrlo kratko. PoÄetkom oktobra 1854. izabran je za episkopa šabaÄkog, a 11. oktobra proizveden za arhimandrita studeniÄkog. Hirotonisan je za episkopa u beogradskoj Sabornoj crkvi 14. oktobra, a veÄ 19. oktobra ustoliÄen je u Šapcu.
Episkop Mihailo upravljao je ŠabaÄkom eparhijom blizu pet godina. „U Šapcu je Mihailo poÄeo svoj plodni i raznovrsni nacionalni rad, koji ga je vremenom uÄinio najistaknutijom liÄnošÄu savremenoga mu srpstva i, svakako, jednom od najistaknutijih srpskih politiÄkih liÄnosti druge polovnie XIV veka".
Posle iznuưene ostavke mitropolita Petra, u Kragujevcu je 25. jula 1859. godine izabran za mitropolita episkop šabaÄki Mihaplo. „Mitropolit Mihailo je upravljao crkvom u Srbiji za vreme vlade Äetiri ObrenoviÄa: Miloša, Mihaila, Milana i Aleksandra. On je, po dinastiÄkom uverenju, bio ObrenoviÄevac, ali je sa vladarima ove dinastije (osim Aleksandrom) imao velikih nezgoda i teško sa njima izlazio na kraj".
Prilikom dolaska mitropolita Mihaila na Äelo crkve u Srbiji, zatekao je Äetiri eparhije. VeÄ prilikom izbora njegovog naslednika, episkopa šabaÄkog, došlo je do neslaganja izmeưu njega i kneza Mihaila koji nije hteo potvrditi izbor Vasilija, te se moralo pristupiti novom izboru. S druge strane, mitropolit Mihailo je „bio veoma nezadovoljan sa Zakonom o crkvenim vlastima od 1862. godine". Mitropolit Äe i kasnije morati da brani Crkvu od nasrtaja pojedinih ministara koji joj nisu bili naklonjeni, a naroÄito Stojan NovakoviÄ.
Pripajanjem Niškog, Pirotskog i Vranjskog okruga Srbiji poveÄala se i teritorija Crkve u Srbiji, a iz egzarhijske više jerarhije primljen je u sastav Srpske crkve, 1. februara 1879, mitropolit niški Viktor, koji je ostao veran mitropolitu Mihailu do smrti.
Iste godine se dogodio jedan krupan dogaưaj. Aktom Vaseljsnske patrijaršije od 20. oktobra 1879. Srpska crkva u Srbiji dobila je autokefalnost koja se odnosila i na eparhije u novoosvojenim krajevima.
Posebnu pažnju mitropolit Mihailo je posvetio bogosloviji i obrazoanju sveštenstva uopšte. U tom cilju je i napisao knjigu DogmatiÄni bogoslovija, a potom je poÄeo da „sastavlja udžbeniÄku literaturu: napisao je Crkveno bogoslovlje (1860) i Hermenevtiku (tumaÄenje Sv. Pisma), a pregledao je i osnovno korigovao ili preradio i dao blagoslov za: Dogmatiku, Moralno bogososlavlje, Omilititiku, sve izraưeno prema najboljim udžbenicima ruskih duhovnih seminarija".
Na predlog mitropolita Mihaila otvoreno je Drugo odeljenje bogoslovije 1873. godine pod nazivom StranaÄka bogoslovija. „Zadatak je ovoj školi bio da sprema oduševljene uÄitelje i sveštenike kao nacionalne radnike, koji su u ratovima za osloboưenje 1876-1878. uÄestvovali, i mnogo doprineli osloboưenju jednoga dela srpstva, a oni ostali sa neosloboưenom braÄom, da ih prosveÄuju, dižu duh i jaÄaju nadu na konaÄno osloboưenje."
Pored svojih mnogih crkvenih poslova, mitropolit Mihailo je stigao da se bavi i nauÄnim radom koji je bio raznovrstan i obiman. Njegovom zaslugom i trudom pojavilo se treÄe izdanje Srbljaka u Beogradu 1861. godine, koje je u odnosu na druga dva ranija izdanja imalo deset novih službi. Takoưe je izdao službu sv. apostolima Kirilu i Metodiju, a napisao je službe sv. Stefanu Piperskom i Petru cetinjskom i pojedine Äinove koji su našli mesta u štampanom Dopolniteljnom trebniku. ImajuÄi u vidu celokupni književni rad mitropolita Mihaila, Stevan DimitrijeviÄ ga je smatrao ocem „nove bogoslovske nauke i literature srpske".
Za sve vreme uprave mitropolita Mihaila sveštenstvo je u materijalnom pogledu bilo u nezavidnoj situaciji. Svi pokušaji da se ovaj problem reši ostao je bez uspeha, jer kod državnih vlasti nije bilo razumevanja i dobre volje.
BuduÄi prevashodno monah, mitropolit Mihailo je veliku pažnju poklanjao monaštvu i starao se da njegov nivo podigne. Meưutim, teško je bilo popraviti stanje monaštva, buduÄi da je stav državnih organa bio neprijateljski, a materijalno pitanje manastira i monaštva nerešeno.
Kao rusofil, mitropolit Mihailo smetao je BeÄu, kralju Milanu i naprednjacima. BeÄ je bio dobro upoznat sa akcijom mitropolita Mihaila u Bosni, koju je sprovodio preko srpskih sveštenika u Bosni, a uz materijalnu pomoÄ ruskih slovenskih komiteta. Zato je došlo 1881. godine do otvorenog sukoba izmeưu mitropolita Mihaila i naprednjaka. Austrofilski nastrojen, knez Milan je rešio da ukloni mitropolita Mihaila. „Još u leto 1881. zbacivanje mitropolitovo bilo je svršena stvar; tražio se samo zgodan povod". Kao povod poslužio je Zakon o crkvenim taksama koji je stupio na snagu 1. juna 1881, koji je donet bez znanja i pristanka Svetog arhijerejskog sabora, te je došlo do borbe izmeưu vlade i miropolita. Ukazom kneza Milana od 18. oktobra 1881. mitropolit Mihailo je uklonjen sa svoga položaja. „Bez penzije, bez izdržavanja, bez ikakve potpore, posle vremena od dvadeset i pet godina Äasne službe, Äesto puta u teškim prilikama, kroz koje je prolazao život Srbije, udaljen je sa svojega visokog položaja mitropolit Mihailo, prvi poglavar autokefalne Srpske crkve".
Posle zbacivanja mitropolit Mihailo se nastanio u svojoj privatnoj kuÄi u Beogradu. Meưutim, vlasti ga ni ovde nisu ostavljale na miru i morao je 1883. napustiti Srbiju. Posle boravka u Carigradu, Jerusalimu, RušÄuku i Bukureštu, mitropolit Mihailo je u drugoj polovini 1883. došao u Kijev, gde je uÄestvovao u proslavi pedesetogodišnjice Kijevskog univerziteta. Stranstvovanje mitropolita Mihaila trajalo je sve do 23. februara 1889, kada je abdicirao kralj Milan. I tada se, ali bez uspeha, protiv povratka mitropolita Mihaila usprotivio austrougarski poslanik u Beogradu Hengelmiler. VraÄanjem mitropolita Mihaila ukazom Kraljevskog namesništva od 18. maja 1889, a takoưe i prognanog episkopa Jeronima, rešeno je crkveno pitanje u Srbiji.
Položaj mitropolita Mihaila ni posle povratka na svoju katedru nije bio lak. Bio je prisiljen da se i dalje bori sa poteškoÄama razne prirode. Tako je, na primer, vlada pokrenula pitanje sklapanja Konkordata izmeưu Srbije i Vatikana. Meưutim, za vreme njegovog života nije došlo do sklapanja Konkordata.
Kao poglavar Crkve u Srbiji, mitropolit Mihailo bavio se i nacionalnim radom. Posebno je radio na osloboðenju Srba koji su živeli pod Turcima u Južnoj i Staroj Srbiji i u Bosni i Hercegovini (do 1878).
Mitropolit Mihailo istakao se „svojom akcijom i na humanom, socijalnom, književnom polju, te je odlikovan i od raznih stranih društava. Tako je 1862. bio izabran za predsednika Društva za osloboưenje afriÄkih robova, 1866. za Älana Altajske misije; 1869. postao je poÄasni Älan petrogradskog, a 1871. Moskovskog univerziteta, 1876. izabran je za poÄasnog Älana društva Bratstva hristoljubivih u Atini, 1871. za poÄasnog Älana društva Crvenog krsta u Brislu itd.
Veliko Äovekoljublje i dobroÄinstvo iskazao je i prema svom rodnom mestu i zaviÄaju. Njegova zadužbina iz 1894 godine – zgrada Osnovne škole u centru banjske varošice i danas, preko stotinu godina, služi obrazovanju i vaspitanju mladih naraštaja.
Umro je 5. februara 1898. i sahranjen u beogradskoj Sabornoj crkvi.
preslušajte audio zapis:
{jgmp3 file:=[http://www.svetigora.com/audio/play/4248/1.mp3]}
srodne teme:
