Paintball klub “ZIP”

Paintball klub “ZIP”

{mosimage}Paintball klub je od danas zvanično otvoren u staroj ciglani pored autobuske stanice. Paintball je taktička sportska igra iz žanra ekstremnih, koja predstavlja IMITACIJU kratkih vatrenih kontakata, na ograničenom prostoru. Za takvu vrstu imitacije koristi se specijalni pneumatski "marker", iz kojeg se puca lopticama punim boje. Paintball je izvanredno jednostavna igra u svojoj osnovnoj formi. Grupa ljudi se naizmenično "lovi" i izbegava meưusobno, sve dok jedna osoba ili ekipa ne trijumfuje nad drugom. Pobednik je koji prvi postigne cilj ili poslednji koji ostane u igri.

ŠTA JE  PAINTBALL

To je  taktička sportska igra iz žanra ekstremnih, koja predstavlja IMITACIJU kratkih vatrenih kontakata, na ograničenom prostoru. Za takvu vrstu imitacije koristi se specijalni pneumatski "marker", iz kojeg se puca lopticama punim boje. Paintball je izvanredno jednostavna igra u svojoj osnovnoj formi. Grupa ljudi se naizmenično "lovi" i izbegava meưusobno, sve dok jedna osoba ili ekipa ne trijumfuje nad drugom. Pobednik je koji prvi postigne cilj ili poslednji koji ostane u igri.

PAINTBALL JE IGRA

"PAINTBALL" je, po krajnjim analizama, jedna od mnogih igara koje ljudi igraju loptama. U stvari, to je razvijena verzije "šuge". Loptice punjene želatinom, rastvorljive u vodi, ubrzane su do brzine od 90 m/s pomoću specijalnih pištolja pokretanih komprimovanim vazduhom. Protivnika eliminišete kada ga pogodite  lopticom koja se rasprsne na njemu. Kao i u svakoj igri, svrha je da se dobro provedete uz takmičarski duh. Kao fudbal, košarka i bejzbol, elementi "PAINTBALLA" zahtevaju od igrača da stekne i uvežba odreưene veštine. Kao i druge igre i ova ima svoja pravila, neka čvrsta i nepromenljiva i druga koja su podložna promenama.

I VIŠE OD IGRE

"Paintball" je i mnogo više od igre. U svojim najstimulativnijim trenucima to je intenzivirana verzija onoga što ljudi rade svaki dan. Sa različitim stepenom uspeha, svi mi izbegavamo prepreke i suočavamo se sa njima na putu do željenih ciljeva. Svi se  borimo za opstanak. Svi imamo ciljeve prema kojima smo u različitim stadijumima dostizanja. Svi rizikujemo. Učimo na greškama i vraćamo se u okršaj.
Ne postoji ni jedan trenutak u "PAINTBALLU" kada ćete stajati mirno i u svakom trenutku ćete se osećati kao da "nešto gori". Vi ste napad i odbrana non-stop i vaši ciljevi zahtevaju od vas neprekidnu pažnju i odlučnost. Protivnici se skrivaju iza svakog ćoška i loptice lete brzinom i do 90 m/s. Vi treba da “ preživite”, ali i da budete voljni da podnesete žrtvu radi pobede vaše ekipe.

SNAŽAN MENTALNI I FIZIÈKI IZAZOV

Ovo je igra za osobe koje razmišljaju. Nedostatak koncentracije vodi eliminaciji.Da bi konstantno pobeưivali u ovoj igri, vi i vaš tim morate koristiti odgovarajuću taktiku prilikom usklaưenog komuniciranja i morate misliti brzo da biste se prilagodili neočekivanim situacijama. Potrebna je zrelost da bi reagovali kao pojedinac a da pritom ne izgubite uvid u vašu ulogu u ekipi. Potrebna je inteligencija i brzo odlučivanje da biste nadjačali protivnika u raznovrsnim situacijama koje mogu nastati u igri. Paintball je igra  za sve! Postoje pravila igre prilagoưena svakom stepenu veštine i svakom godištu.
Ova igra, u bilo kojoj od svojih manifestacija, predstavljaće najuzbudljivije takmičarsko iskustvo koje ćete ikada iskusiti. Dodajte tome izuzetno trajno drugarstvo koje ćete razviti sa vašim drugovima iz tima i imaćete jednu od najboljih igara ikada izmišljenih!

DA LI JE PAINTBALL OPASAN

Po ocenama svetskih stručnjaka PAINTBALL je daleko bezopasniji sport od fudbala, rukometa, košarke, hokeja na ledu, bilo kog borilačkog sporta itd. Svi koji se nalaze u zoni igre obavezno moraju da nose zaštitne maske. Markeri se podešavaju tako da brzina ispaljivanja kuglice nije veća od 90 m/s i pri tom, usled najnesrećnijeg pogotka, maksimum neprijatnosti može da bude samo modrica. Medjutim, paintball je sport, pa su, kao i u svakom sportu, povrede moguce, ali sve najviše zavisi od vaše pažnje i poštovanja pravila.

GDE SVE MOŽE DA SE IGRA PAINTBALL

Paintball je najlakše i najbolje igrati na terenima za to predviưenim. Oni moraju biti adekvatno opremljeni i obezbeưeni od slučajnog upada prolaznika. Postoje otvoreni tereni koji su mahom šumski , zatim tereni koji su napravljeni za takmičenja, tzv. 'speed ball' tereni koji se sastoje iz dvadesetak naduvanih zaklona i zatvoreni tereni – zgrade. Ovaj teren koji smo vam prikazali na slikama ispod nalazi se u krugu stare ciglane pored autobuske stanice, mada igru po dogovoru možete odigrati i na Ozrenu, u šumi ili nekom drugom terenu.

{jgxgal folder:=[images/stories/sport/paintball] cols:=[5]}
 

 o paintballu možete diskutovati na forumu 


{mospagebreak title=Oprema}

Marker 

1. Materjal od koga je napravljen: Plastika ili legura metala
2. Izbacuje kuglice sa bojom na pritisak okidača, po jednu
3. Potisak dobija pomoću CO2 ili komprimovanog vazduha koji se nalazi u rezervoaru
4. Maksimalna brzina loptice pri izlasku iz cevi je 90m/sek
5. Sa gornje strane pištolja , na sredini cevi nalazi se adapter za rezervoar sa lopticama
6. Sa donje strane je elastična cev za dovod CO2 ili vazduha iz rezervoara
7. Prečnik loptice sa bojom je 17mm
8. Težina loptice je 2,7 do 3 grama
9. Loptica sa bojom je napravljenag od materjala potpuno rastvorljivih u vodi i neškodljivih za zdravlje, u različitim bojama

Loptica…

Loptice obično proizvode fabrike koje prave kapsule za lekove. Loptica obično ima čauru od želatina koja je napunjena netoksičnom bojom rastvorljivom u vodi i koja je biljnog porekla. Boja je neprijatnog ukusa i mirisa, ali je savršeno bezopasna. Kako je boja rastvorljiva u vodi, sa odeće se lako skida vlažnom krpom a još lakše se odeća pere u mašini. Boju sa zidova i drveća se opere prva kiša. ƈak kad neiskorišÄ‡ena loptica padne na zemlju, počne da upija vlagu dok se ne rastopi.

Loptica se ne raspada uvek i iz tog razloga je najrasprostranjenija greška početnika da se preda osetivši udarac loptice, a da pri tom nije proverio da li se raspala. Loptica je mogla da se odbije ili da ostane u porubu odeće. Zato je neophodno opipati mesto pogodaka, a ukoliko je to nemoguće, zamoliti da to uradi drug iz tima ili sudija.

MASKA

Maska je vrlo bitan segment u sklopu igre i masku nikada u toku igre nesmete skidati, jer prilikom pogotka u glavu može doći do neželjenih posledica. Sastoji se iz tri dela: Tela maske, vizira i steznika.
 
Oprema

Obavezna oprema za paintball je zaštitan maska, marker i municija.Pozeljni su šaržer, okvir za rezervnu municiju, rukavice, štitnici za laktove i kolena.Ozbiljni igrači se opremaju maskirnom odećom, automackim markerima i “bombama” sa bojom.
Igrači početnici obično iznajmljuju opremu u paintball clubu, da bi kasnije uložili u nabavku svoje opreme prema mogućnostima, afinitetima i stilu igre. Paintball kao ekstremni sport utiče na modni i životni stil,koji svojim linijama prate kuće poznate po proizvodnji odeće i opreme za ekstremne sportive.

{mospagebreak title=Pravila} 

PRAVILA, SAVETI, ƈESTO POSTAVLJANA PITANJA

Opšta pravila

   1. Svi igrači moraju početi igru iz svojih baza sa zastavama (ili drugog u tu svrhu
      namenjenog mesta) i ne mogu napustiti baze pre početka igre. Pogoưeni igrači
      ispadaju iz igre.
   2. Eliminisani igrači ne smeju rečju ili gestom ukazati na položaj protivničkih igrača.
   3. Ako je igrač eliminisan dok nosi zastavu mora da je ispusti na tom mestu ili
      da je okači na najbliži dostupan objekat (ali nikako na drugog igrača).
   4. Zastava koju nosi igrač mora da bude vidljiva sve vreme i igrač mora
      da je nosi u ruci, preko ruke ili oko vrata.

Igrač je poražen u četiri slučaja:

– ako na bilo kom delu tela ili opreme postoji trag fleka boje prečnika većeg od 50 para;

– ako je igrač napustio, prešao granice terena;

– ako je sudija iz objektivnog razloga oglasio igrača poraženim;

– ako se igrač sam preda.

U našoj zemlji, sa paintballom počela je “Arena No 1”, 2001. godine, kada su od policije dobijene sve potrebne dozvole.

Od tada do danas formirano je oko 30 klubova širom SCG. “Arena” je pomogla otvaranje desetak klubova.

U Beogradu funkcionišu “Arena no1”, “Pobednik”, “Parebelum”, “Armagedon” i “Unreal”, dok u Novom Sadu postoji nekoliko klubova.

Paintball klubovi postoje i u Somboru, Baču, Vršcu, Šapcu, Inưiji, Zrenjaninu, Nišu, Vrnjačkoj banji, Paraćinu, ƈačku, Kruševcu, Kragujevcu, Bačkom dobrom polju itd.

Razvoj na Balkanu, počeo je 2002, kada su formirani klubovi u Banja Luci, u Makedoniji i na Jahorini. U igru su se uključili i Bugari i Rumuni, dok Grci, Maưari i Slovenci paintball igraju već desetak godina

Pravila za bezbedno korišcenje “Paintball” markera:

1. Tretirajte svaki “Paintball” marker kao da je napunjen.
2. Nikada nemojte uperiti “Paintball” marker ni na šta u šta ne želite da pucate.
3. Držite “Paintball” marker blokiran sve dok niste spremni da pucate.
4. Držite zatvarac cevi u cevi za vreme dok ne pucate.
5. Pre rasklapanja uvek prvo skinite rezervoar sa CO2 ili komprimovanim vazduhom.
6. Cuvajte “Paintball” marker prazan i odvojen od gasnog rezervoara na zakljucanom i bezbednom mestu.
7. Držite se uputstava koja su obezbedena na gasnim rezervoarima.
8. Nikada nemojte koristiti ništa drugo osim 17mm kalibra kuglica (0.68 inca).
9. Zabranjeno je pucanje u osetljive objekte kao što su caše ili drugo staklo.
10. Uvek nosite odgovarajucu zaštitu za oci, lice i uši.
11. Nikada ne pucajte na osobu koja ne nosi zaštitnu masku.
•  Obavezno proverite brzinu loptice na izlazu iz cevi pre igre.
•  Nikada ne pucajte ukoliko je brzina loptice preko 100m /sec

 
Pravila na terenu

                                       
Maska se mora nositi na glavi u svakom momentu dok se nalazite na terenu. Nipošto ne skidajte masku sve dok ste na terenu i igra traje.

    * Puška je zakočena svo vreme dok se nalazite van terena i dok igra ne počne.
    * Pucanje u kontrolnoj zoni je strogo zabranjeno. Pucanje je jedino dozvoljeno u kontrolnoj zoni i na terenu kad igra počne. Ne započnjite pucnjavu na terenu dok ne dobijete signal za početak igre. Prestanite sa pucanjem onog trenutka kada se oglasi signal za kraj igre. Molimo vas da ne pucate na svetiljke, ozvučenje, posmatračku zonu niti bilo šta što nije vaš protivnik u igri.
    * Dozvoljeno je koristiti samo onu boju koju dobijete na terenu. Ukoliko se ustanovi da neko koristi boju koja mu nije izdata na terenu, biće odstranjen sa terena.
    * Ne podižite kuglice sa zemlje jer mogu prsnuti u mehanizmu za punjenje ili samoj cevi i tako vas izbaciti iz igre na duži ili kraći period.
    * Sve puške koje se koriste na terenu moraju biti podešene tako da ispaljuju kuglice brzinom od 90m/s ili manje. Igrač je dužan da proveri pušku pre svake igre. Takodje, ukoliko igrač posumnja da je brzina ispaljivanja veća od dozvoljene, dužan je da to prijavi sudiji tj. redarima.
    * Iznajmljenu pušku je zabranjeno rastavljati. Držite poklopac magacina na pušci čvrsto zatvorenim. Napunjen tank sa gasom treba da omogući ispaljivanje 300-500 kuglica.
    * Ne pucati na slepo. Gledajte u metu dok pucate.
    * Sudija nosi žutu masku.
    * Ne pucajte u nikoga sa razdaljine manje od 5m.
    * Eliminisani ste onda kada kuglica pogodi vas ili bilo šta što nosite i ostavi trag boje  veličine novčića (3cm). Pogodak u pušku se računa kao eliminacija. Ukoliko vas pogodi vaš saigrač takodje ste eliminisani.
    * ƈim ste pogodjeni viknite "pogodjen" ili "gotov", podignite vašu pušku iznad glave i što brže idite ka neutralnoj zoni van terena.
    * Pridržavajte se svih instrukcija koje ste dobili od nadležnih na terenu.
    * Ako iskrsne bilo kakav problem signalizirajte sudiji da vam pomogne ili se uputite u kontrolnu zonu.
    * Ferplej se očekuje od svakog igrača. Neće se tolerisati nesportsko ponašanje i varanje na terenu.
    * Ovde smo da bi se zabavljali i lepo provodili ali zapamtite da je sigurnost na prvom mestu.

 

GREŠKE KOJE PRAVE NOVI IGRAƈI, SAVETI

 

»GDE SE, DOƐAVOLA, NALAZIM«

Početnici su toliko napumpani adrenalinom da nisu u stanju da se u potpunosti koncentrišu na igru. Ne znaju gde se nalaze u odnosu na saigrače i protivnike. Osećaju se da su sami u igri i zato se koncentrišu da zaštite sami sebe. Radije će čučnuti iza najvećeg zaklona ili otići u najdalju rupu nego što će agresivno uznemiravati svoje protivnike. Vrlo efikasno oni sebe isključuju iz igre, ne mogu da vide ništa, ne mogu da obezbede informacije ili da pokrivaju nekoga vatrom, uglavnom čuče na mestu gde će biti eliminisani. Oni mogu sebi da govore da su u sjajnoj zasedi. Problem je što većina početnika koji misle na ovaj način upadne u zasedu. Udahnite duboko nekoliko puta i često gledajte na sve strane. Istezanje vrata pre igre je dobar način da se podsetite da gledate na sve strane sa kojih opasnost može da doưe.

ODGOVORNOST

Neki početnici su toliko zagrejani da bezglavo trče ka protivniku samo da bi se našli u bezizlaznoj situaciji bez dobre mogućnosti za beg, pod obilnom neprijateljskom vatrom. Prvobitne eliminacije početnika mogu biti fantastične za gledanje dok se migolje pod baražnom vatrom, ali oni se verovatno ne osećaju tako dobro. Zato vodite računa! Uvek je dobra ideja da izaberete svoj prvi zaklon pre nego što igra počne. Dobro skrovište je ono koje će vam ponuditi dobar zaklon a u isto vreme vam ponuditi mogućnost da vidite teren, pucate i napredujete. Morate biti u dometu vaših protivnika ali ne toliko blizu da ne možete koristiti drveće i prepreke kao zaklone. Ako je zaklon iza koga ste toliko mali da ne smete ni da provirite, postarajte se da je iza vas saigrač koji će moći da drži protivnike zauzete dok vi doưete do bolje pozicije.

»JESI LI MI TI MAJKA?«

Zvučaće prosto ali bi zaista trebalo da posvetite koji minut upoznavanju igrača iz svog tima. Ne morate da se bratimite sa njima, ali je u vašem interesu da pričate sa njima i da prostudirate njihovu pojavu. Zadnja stvar koju želite da uradite je da upucate nekoga iz vašeg tima, a oni će mnogo radije odgovarati na vaše molbe ukoliko ih zovete po imenu.
 
AL BOLI

Gledajući način na koji novajlije izlaze iz igre pomislili biste da su mazohisti. Kada su pogoưeni, oni će sačekati dok protivnik ne prestane da puca i tek onda će izaći. To znači da izlaze sa nekoliko slojeva sveže boje na sebi. Najbolje je odmah dići ruku i skloniti se se puta kuglica. Zapamtite, ako se predate a vaši protivnice nastave da pucaju na vas, sudije će ih udaljiti iz izgre. Tako, ako ste pogoưeni i vi to znate, ustanite i brzo se sklonite.
 

»OƈI ŠIROM ZATVORENE«

Obično, ako vidite protivnika pre nego što on vidi vas, vi ste pobedili. Naravno, iako je ova činjenica jasna većini početnika, oni teže da joj se protive mašući markerom i zverajući okolo tražeći neku akciju na terenu koju bi mogli da posmatraju. Tako nikada ne gledaju gde treba. Zatim novajlije koje gledaju okolo, fokusiraju se na jednu tačku i gledaju samo u tom pravcu ne slušajući zvuke sa strane koji dolaze iz njihove blizine. Ne bojte se da gledate okolo. Potrebno vam je što više informacija o tome šta se dešava na terenu. Naravno vaša glava će biti meta, zato bolje gledajte sa leve i desne strane vašeg zaklona nego iznad njega. Ako odlučite da gledate iznad zaklona, nemojte to činiti duže od sekundu ili dve. Vaši protivnici će vas teško uočiti, naciljati, pucati i pogoditi vas.

GLAVNO JELO DANAS »SEDEƆA PATKA«

Novajlije se ne kreću dovoljno. Ako niste korisni tamo gde jeste, nemojte tu ostati.
Ova igra se sastoji od kretanja, posmatranja i pucanja. Ona je dinamična. Postojaće situacije u kojima ćete igrati defanzivno ili ćete postavljati zasedu, ostaćete mirni ali samo za izvesno vreme. Ali većim delom, da biste pratili igru kako se razvija, morate ostati u pokretu. Ako se ostatak vaše grupe probije kroz protivničku odbranu, to znači da bi to bolje uradili da ste bili sa njima; plus, nema protivnika od kojih biste štitili vašu bazu. Ako je ostatak vašeg tima eliminisan, možda bi bolje odigrali da ste bili sa njima. A kada protivnici stignu u vašu bazu, čoveče, da li ćeš se osećati SAM! Drugi primer, pogledajte novajliju pod vatrom. On pokušava da se stopi sa zemljom ili zaklonom – što je potpuno beskorisno. Kada se naưete u takvoj poziciji, gde ste lako prikovani, bez pomoći u blizini, postoje samo tri stvari o kojima treba da razmišljate:

   1. Bežite što brže možete
   2. Uzvratite paljbu
   3. Vičite za pomoć i javite poziciju vaših protivnika. Ako pucaju na vas znači da su vas uočili, nemojte se bojati da odate svoju poziciju.

Kada su vas uočili (kad pripucate na nekoga, skoro uvek jeste uočeni), budite spremni da preưete na drugo mesto tako da vaši protivnici ne znaju gde ste i odakle će doći sledeći pucanj.
 
POMOZI MI … POMOƆI ƆU TI

        Početnici veoma retko dobro komuniciraju. Početnik svoje probleme zadržava za sebe (ne traži pomoć kada mu je potrebna) i ne hvali se svojim znanjem (ne kaže vam za protivnike koje je spazio).
        Jedini dobar razlog da budete tihi je da ostanete nevidljivi. Jednom kada vas spaze nema razloga da ne vičete, urlate i kažete ako imate nešto korisno da kažete. Dobićete pomoć koja vam je potrebna i daćete vašim saigračima informaciju koja im je potrebna da bi razbili protivnika.
 
VOLIM MIRIS KUGLICA UJUTRU

        Obično, početnicu su vrlo precizni, retko promaše igrača koji je na tri metra od njih, naročito ako je iz njihovog tima. Oni zamišljaju da njihov marker ima snagu da zakiva mete preko sto metara udaljene. Takoưe pucaju prerano, i na sve što se mrda. Naravno, sve ovo što čine odaje njihov položaj i traći kuglice. Ako niste opaženi, vaš prvi pucanj mora da eliminiše vašu metu. Sačekajte dok meta nije čista ili dok vas protivnik ne opazi. Budite strpljivi, posebno ako igrate defanzivno. Cena kuglica je onakva kakva jeste. Početnici misle da je svaka kuglica koja ne završi na protivničkoj uniformi protraćena, tako da nikada ne pokrivaju vatrom niti protivnika zastrašuju pucanjem. Ponekada morate da pucate na protivnike iako ih ne vidite.
        – Da biste pomogli saigraču da se izvuče iz kobne situacije!
        – Da biste protivnika učinili nervoznim iza njegovog zaklona!
        – Da biste njegovu glavu držali dole dok mu se približava jedan od vaših igrača!
        – Da biste napravili buku i omeli pažnju protivnika!

 

»UFF, OPET SAM POGOƐEN«

Svaki novi igrač pravi iste osnovne greške. To je deo upoznavanja sa igrom i neophodan korak na putu do veštog igrača paintballa.
        ƈitanjem onoga što ne treba da radite neće vas sprečiti da činite iste te greške. Igranje paintballa je jedini način da naučite šta smete a šta ne smete činiti. Da budemo precizniji, dobro igranje paintballa je rezultat učenja da ne forsirate stvari koje ne mogu biti uraưene.
        Kretanje, pucanje i komunikacija su izuzetno značajni za uspešnu igru. Ne korišÄ‡enje ovih veština stalno i na razne načine skoro uvek će rezultirati ranom eliminacijom iz igre.
 
PRELAZAK OD JEDNE DO DRUGE TAƈKE

        U odgovarajuću poziciju za pucanje u vašu metu možete doći samo ako se krećete. Ne možete osvojiti zastavu ukoliko se ne krećete. Naučiti kako da se krećete, posebno ako neko puca na vas, verovatno je najteže u paintballu.
        Svakako ćete biti pogoưeni ako igrate. ƈak i najbolji igrači su pogoưeni hiljade puta. Najveći broj pogodaka se dogodio dok su se kretali od zaklona do zaklona. To je zato što su naučili da ostajanje u mestu znači sigurnu propast i eliminaciju svaki put, dok kretanje može da ponudi i šansu ostajanja u igri.
        Svrha kretanja je da doưete u odgovarajuću poziciju za pucanje na vaše protivnike. Ako vi ili vaš saigrač možete da vidite protivnika sa strane ili otpozadi, došli ste u odgovarajuću poziciju da ga skoro sigurno eliminišete.
 
PUCANJE

        Suočite se sa činjenicom da ukoliko želite da nekoga izbacite iz igre morate da ga pogodite kuglicom. Da biste to uradili, morate da povučete okidač vašeg markera.
      
Veliki broj igrača je eliminisan iz igre zato što ne shvata kako svestrano oružje može biti njihov marker. Ne samo da može biti korišÄ‡en za pucanje na protivnika, već takoưe može biti korišÄ‡en da sprečite protivnika da puca na vas.
        Vaš paintball marker može biti korišÄ‡en na puno različitih ofanzivnih i defanzivnih načina – od »jedan pucanj – jedan pogodak snajperiste«, do nasumičnog ispaljivanja vazduha prilikom dopunjavanja rezervoara za kuglice. Posle vašeg mozga, vaš marker je najvažniji alat na terenu. Koristite ga.
        Ovo ne znači da treba da počinjete igru povlačeći okidač. To znači da pre svake igre probate vaš marker pucanjem u metu i navikavanjem na njegov rad. Pogodite nekoliko meta. Proverite koliko ste precizni; koliko brzo možete da pucate; koliko daleko možete da dobacite. Jednom kada naučite šta možete sa vašim markerom, zapamtite i koristite to na terenu.
 
KOMUNICIRANJE

Da biste mogli da se krećete, pronaưete vaše mete ili možda samo da naưete put do baze potrebno je da komunicirate sa igračima iz tima.
        Za vreme prvih nekoliko igara to može biti veoma teško, posebno ako igrate sa nepoznatima. Bilo kako bilo, razgovor može pomoći da duže ostanete u igri i da čak postignete više eliminacija.
        Svrha komuniciranja je da koordinirate vaše kretanje na terenu sa kretanjem vaših saigrača. U početku to treba da bude nešto prosto, npr. pitati igrača do vas da li vidi nekog protivnika ispred. Ili možda samo da li zna gde je protivnički tim!
      
       Zapamtite da će vaš nepoznati saigrač biti veoma srećan da ima sa kime da razgovara i da je isto toliko važno odgovoriti mu kao i postavljati pitanja.
        Kako se vaše znanje o igri povećava, komuniciranje će postati veoma efikasan alat koji će vam koristiti da napadnete protivnika sa boka, odredite broj preostalih protivnika, koordinišete napade i prenosite neke veoma složene informacije o tome šta se dešava na terenu.


 
SAVETI

GLEDANJE

Da bi ostali u igri, novi igrači treba da izbegavaju »tunelsko gledanje« ili tendenciju da fiksiraju jednu tačku, jednog protivnika ili jednu aktivnost na štetu svega ostalog. Da bi izbegli »tunelsko gledanje«, vežbajte da pažnju preusmeravate na sve aktivnosti u igri po nekom redu. Gledajte levo, gledajte ispred vas, gledajte desno, proverite stanje vašeg markera, kuglice u vašem magacinu, proverite šta se dešava iza i ispred vas, onda ponovite proceduru. Vremenom ćete naučiti da vašu pažnju podelite pravilno. Takoưe ćete naučiti na šta da obraćate pažnju a šta možete da ignorišete. Vaš glavni cilj za vreme prvih igara je da uưete u šablon i da zapamtite da ga koristite.
 
ZAŠTO MOJ MARKER BACA U STRANU?        Ovo je jednostavna ali ipak veština koja se zaboravlja. Pre nego što izaưete na teren uverite se da su marker i maska čisti, da vam je rezervoar za gas pun i da imate dovoljno kuglica za igru.
 
SAMO–ELIMINACIJA

Veliki broj igrača gubi iskustvo i  vreme koje mogu da provedu u igri misleći da moraju da izaưu iz igre zato što su ostali bez gasa ili kuglica ili im se marker pokvario. Možete napustiti teren ako želite, ali zašto biste želeli tako nešto. Ostanite i koncentrišite se na učenje. Naưite načine da u igri ostanete duže. Naučite da se krijete. Naučite da puzite. Naučite da obmanete protivnički tim. Igrajte što duže možete bez obzira na stanje vaše opreme.
 
NEUSPEH DA SMANJITE METU

Veoma važno je da od sebe napravite što manju metu. Što ste manji, teže vas je uočiti i eliminisati. Da biste se dobro pozicionirali, morate biti potpuno svesni gde su vam ruke, noge, glava, marker i druga oprema za sve vreme igre. To je jedna od stvari koje jednostavno treba uvežbati. Izmeưu ostalog, proces učenja možete ubrzati ako posle igre obratite pažnju na to gde ste pogoưeni, kako dolazite do zaklona i kako ih koristite. Jednom kada doưete u zaklon, uvucite laktove bliže telu, uvucite noge. Spustite glavu. Kada izlazite iz zaklona da pogledate teren, izložite samo jedno oko. Dok pucate držite cev markera blizu ivice vašeg zaklona koliko god je to moguće. Ne koristite klasičan »hvat za pucanje« na vašem markeru. Ruku kojom pucate savijte ispod markera. Ruku koja pridržava takoưe spustite ispod markera. Ako ste ovo dobro uradili oba vaša lakta bi trebalo skoro da se dodiruju ispred vaših grudi.

»TELEFONIRANJE« VAŠIH POKRETA

Kada izlazite iz zaklona, ako zaista želite da igrate, onda ne želite da vas kuglica pogodi čim provirite. Radi predostrožnosti morate izlaziti iz zaklona na različitim mestima u različitim vremenskim intervalima i na različit način. Ako vaša glava stalno izlazi na vrhu bunkera, na istom mestu svaki put, neko će naciljati tu tačku i pucati dok vas ne pogodi. Da biste izbegli telefoniranje, nikada ne izvirujte na istom mestu dva puta zaredom. Menjajte sve: izvirite nisko sa leve strane, visoko sa desne, promenite razdaljinu od vašeg zaklona. Hiljade su načina da izvirite iz zaklona i trebalo bi da pokušate da koristite sve njih.

NAUƈITE DA KORISTITE ODGOVARAJUƆE UGLOVE

Ako ste se pozicionirali u zaklon pravilno, zadnji igrač na terenu koji vam je pretnja je onaj tačno ispred vas. Jednom kada ste došli iza zaklona ne možete da pucate na igrača ispred sebe i on ne može da pogodi vas. Ova osnovna situacija znači da morate da pucate na strane, ili pod odgovarajućim uglom iz vašeg zaklona. Zaboravite na igrače koji su ispred vas i gledajte one koji su desno i levo od vas. Gledajte duboko u teren, bićete iznenaưeni koliko meta možete da pronaưete.

NEDOSTATAK AGRESIVNOSTI

Biti agresivan ne znači bezuslovno jurcati pravo po terenu urlajući na sav glas. A ipak, iznenadićete se kad shvatite da i ovo može da radi s vremena na vreme. Agresiju treba balansirati: previše agresije i završićete u preizloženoj poziciji sa neizbežnim fatalnim ishodom, nedovoljno agresije i vaši potezi biće premali i prekasni. Pomerajte granicu i naučićete dokle smete da idete. Sledeći put kada igrate pokušajte da zauzmete zaklon koji je samo malo bliži vašim protivnicima nego ranije. Približavajte se sve više. Pokušajte da im doưete sa leưa. Pokušajte da trčite što dalje u teren na početku igre. Gurajte sve dalje i dalje. Ako vidite priliku da pobedite u igri, prikupite vaše saigrače i uradite to.
 
VIŠE DIMENZIONALNA IGRA

Paintball nije samo stojeća igra. To je i klečeća igra. ƈučeća igra. Ležeća igra. Puzeća igra. Igra vremena.
Biti na odreưenoj lokaciji na terenu na početku igre može biti veoma bezbedno. Kako igra odmiče, isto mesto može postati zadnje mesto na kome želite da budete. Ako ne možete da trčite preko terena, pokušajte da puzite. Ako ležite iza zaklona i ne možete da pucate iz te pozicije, pokušajte iz sedeće pozicije. Ako želite da promenite zaklon, sačekajte dok niko ne obraća pažnju na vas. Koristite ceo teren, sve vreme. 

{mospagebreak title=Scenariji}

UHVATI ZASTAVU

Zahtevi: Dve baze sa zastavama, dva tima, dve zastave koje vise u protivničkim bazama za zastave, trajanje 30 minuta.
Pravila: svi igrači počinju igru od svoje baze sa zastavama (ili druge za to odreưene tačke) i ne mogu da napuste bazu dok igra ne počne. Oni koji su pogoưeni ispadaju iz igre. Ako je igrač pogoưen dok nosi zastavu, mora da je ispusti na mestu gde je pogoưen ili da je okači na najbliži dostupan objekat (ni u kom slučaju drugi igrač). Igrači koji su eliminisani ni na koji način ne smeju ukazivati na lokacije protivničkih igrača. Zastava koju nosi igrač mora da bude vidljiva sve vreme i igrač mora da je nosi u ruci, preko ruke ili oko vrata.
Cilj: uzeti protivničku zastavu i vratiti je u svoju bazu.

TERMINACIJA

Zahtevi: dve baze, dva ili više timova, trajanje 30 minuta.
Pravila: svi igrači počinju igru od svoje baze i ne mogu da je napuste dok igra ne počne. Igrači koji su pogoưeni ispadaju iz igre. Oni koji su eliminisani ni na koji način ne smeju ukazivati na lokacije protivničkih igrača.
Cilj: eliminisati sve igrače protivničkog tima.

UBITI KAPITENA

Zahtevi: dve baze sa zastavama, dva tima, trajanje 30 minuta.
Timovi se na početku nalaze u svojim bazama za zastave. Kapiten je užetom dužine sedam metara vezan za drvo (ili drugi nepomičan objekat). Da bi još začinili igru vežite kapitenov pištolj, a ne kapitena. Druga varijanta je da ostali igrači imaju po 20 kuglica sa bojom, a kapiten neograničen broj.
Pravila: kapiten ne sme da se odvezuje. Ako se igra varijanta sa vezanim pištoljem kapiten sme da napusti svoj pištolj, ali ne sme da koristi drugi. Ako igrate varijantu u kojoj je ograničen broj kuglica igrači ih ne smeju deliti izmeưu sebe. Opšta pravila pod 1, 2 i 3 se primenjuju.
Cilj: eliminisati kapitena protivničkog tima.

DUEL

Zahtevi: dva igrača sa istim tipom pištolja, treća osoba koja će biti čuvar – sudija, brisan prostor, trajanje: po potrebi, obično ne duže od 12 sekundi.
Pravila: dva protivnika stoje okrenuti leưima jedan drugom, a sudija oko tri metra sa strane. Oba igrača su naoružani pištoljima koji su repetirani i u svakom se nalazi po jedna kuglica. Pištolji ne mogu imati dodatnih kuglica, ovo je duel sa jednim pucnjem. Sudija tada kaže: "Gospodo, ovo je pitanje časti. Na moju komandu napravićete deset koraka, onda se okrenite i pucajte. Ako se neki od vas okrene pre odbrojanog desetog koraka imaću tu nesrećnu dužnost da ga upucam." (ili nešto slično). Na sudijino brojanje igrači koračaju, na “deset” se okreću i pucaju. Da bi se protivnik eliminisao, kuglica mora da se razbije o njega. Igrači ne mogu da zalegnu ili da koraknu u stranu, dozvoljeno je da kleknu (ako žele). Druga pravila se ne primenjuju.
Cilj: eliminisati protivnika

NAPAD I ODBRANA

Zahtevi: dva tima jednakih snaga: jedan tim (napadači) i drugi tim (branioci). Izaberite pogodno mesto za odbranu da služi kao baza za zastavu. Braniocima je ograničeno kretanje na bazu sa zastavama i prostor oko nje koji je strogo definisan granicama. Trajanje 10 minuta.
Pravila: branioci ne smeju da napuštaju ograničeni prostor oko svoje zastave. Napadači mogu da napadaju sa bilo kog mesta. Opšta pravila 1, 2 i 3 se primenjuju.
Cilj: ukrasti zastavu i izvući je sa prostora branilaca (napadači). Zaustaviti napadače od kraưe zastave (branioci).

UNIŠTENJE

Zahtevi: više timova od po pet članova. Limit je četiri tima na pola hektara terena. Timovi treba da su pozicionirani tako da ne vide jedni druge. Da bi bodovanje bilo lakše svaki tim može da ima sudiju koji ga prati. Svi timovi imaju kuglice različite boje. Trajanje 45 minuta.
Pravila: timovi ostaju na početnim pozicijama do signala za početak igre. Timovi dobijaju poene za svakog protivnika koga eliminišu. Poeni se ne dobijaju za igrače tima koji na kraju ostanu u igri. Opšta pravila 1, 2 i 3 se primenjuju.
Cilj: preživeti i biti tim sa najviše poena na kraju igre.

BLACKJACK

Zahtevi: dve baze sa zastavama, dva jednaka tima, dve zastave u protivničkim bazama. Svakom igraču se daje samo po 21 kuglica. Trajanje 30 minuta.
Pravila: igračima nije dozvoljeno da dele kuglice. Igrači koji ispucaju sve kuglice moraju smesta napustiti igru. Sva opšta pravila se primenjuju.
Cilj: osvojiti protivničku zastavu i vratiti je u svoju bazu

LOV NA ZEƈEVE

Zahtevi: zec (jedna osoba) i lovci (svi ostali). Jedan igrač volontira da bude zec. Da bi zecu dali izvesnu prednost, izaberite jednu od sledećih mogućnosti. Prva mogućnost – dajte zecu poluautomatski pištolj i kantu za ưubre ili neki drugi predmet koji može da koristi kao štit. Druga-  dajte zecu koliko god municije želi, a lovce ograničite na po 20 kuglica svakom. Trajanje 20 minuta.
Pravila: Ako zec izabere prvu mogućnost, pogodak u štit se ne računa kao eliminacija. Zec ima 5 minuta prednosti da uưe u teren. Signal za početak igre se daje tako da i zec zna kada igra počne. Svi lovci moraju da počnu igru u isto vreme sa istog mesta. Kada igrate drugu varijantu lovac ispada iz igre čim potroši municiju. Opšta pravila 1, 2 i 3 se primenjuju.

Cilj: Ako ste zec, cilj je preživeti. Ako ste lovac – eliminišite zeca.

CHARGE OF THE LIGHT BRIGADE

Zahtevi: Dve baze sa zastavama
Dva tima Dve zastave okacene u bazama
Trajanje: 20 minuta
Pravila: Sva opšta pravila se primenjuju.
Cilj: Okaciti svoju zastavu u protivnicku bazu.

DOMINACIJA

Zahtevi: Više timova od po pet clanova.
Limit je cetiri tima na pola hektara terena.
Timovi treba da su pozicionirani tako da ne vide jedni druge.
Da bi bodovanje bilo lakše, svaki tim može da ima sudiju koji ga prati i svi timovi imaju kuglice razlicite boje.
Trajanje: 45 minuta.
Pravila: Timovi ostaju na pocetnim pozicijama do signala za pocetak igre.
Timovi dobijaju poene za svakog protivnika koga eliminišu.
Poeni se ne dobijaju za igrace tima koji na kraju ostanu u igri.
Opšta pravila 1, 2 i 3 se primenjuju.
Cilj: Preživeti i biti tim sa najviše poena na kraju igre.

»RECON«

Zahtevi: Više timova od po pet igraca.
Kontrolne tacke (po jedna za svaki tim na polju) su razmeštene po polju. Svaka je jasno obeležena zastavom.Svaka kontrolna tacka ima i pištolj okacen na uže. Pištolji imaju razlicitu boju kuglica u svakoj kontrolnoj tacki.Svaki igrac ima kartu vezanu za zglob ruke (karta za igru) kanapom, gumenom ili nekom drugom trakom.Svaki tim startuje u blizini kontrolnih tacaka.
Trajanje: 20 minuta
Pravila: Igraci moraju da markiraju kartu sa pištoljima koji vise na kontrolnim tackama.
Svaki clan tima mora pokušati da markira svoju kartu mada ovo nije obavezno.
Poeni koje su sakupili eliminisani igraci ne racunaju se u ukupni rezultatat tima.
Opšta pravila 1, 2 i 3 se primenjuju.
Poentiranje:
•  1 poen za svaku razlicitu boju na karti,
•  5 dodatnih poena ako su sve karte vašeg tima obeležene sa najmanje dve boje,
•  5 dodatnih poena za svaku kontrolnu tacku u kojoj su obeležene sve karte vašeg tima,
•  2 dodatna poena za svakog clana tima koji ima kartu obeleženu na svim kontrolinim tackama.

Cilj: Tim sa najviše poena pobeduje.

GETTYSBURG

Zahtevi: Nikakvi cvrsti predmeti za punjenje ili držanje kuglica sa bojom nisu dozvoljeni.
Dve baze sa zastavama.
Dva jednaka tima.
Dve zastave, okacene u bazama.
Trajanje: 30 minuta
Pravila: Igraci mogu da nose koliko god hoce kuglica.
Kuglice moraju biti plasticnim kesama ili sl.
Ne smeju biti u plasticnim tubama, rezerovarima ili bilo kojoj vrsti sistema za punjenje rezervoara.
Igraci mogu da pune markere iskljucivo rukom i to jednu po jednu kuglicu. Ne smeju staviti drugu kuglicu pre nego što ispale prvu.
Opšta pravila se primenjuju.
Cilj: Uzeti protivnicku zastavu i odneti je u svoju bazu.

BRZO PUCANJE

Zahtevi: Više od jednog pucaca, 5-10 meta
Pravila: Izaberite broj meta (izmedu 5 i 10)
Pucaci pucaju u mete što brže mogu ali su ograniceni da na jednu metu pucaju samo jedanom. Zvanicnik meri vreme štopericom.
Kazne: Dodajte po jedan sekund za svaki promašaj.
Pobednik je onaj koji pogodi sve mete u najkracem vremenu.

NASUMICNO BRZO PUCANJE

Zahtevi: Deset meta, svaka oznacena brojem.
Zvanicnik bira metu izvlacenjem karata koje su oznacene brojevima od jedan do deset. Pucac može da puca samo na metu koja je tražena.
Zvanicnik oglašava drugu metu cim pucac pogodi prvu.
Kazne: Dodati po jedan sekund za svaki promašaj.
Dodati po dve sekunde za pucanje na pogrešnu metu.
Cilj: Najkrace vreme.

LONG SHOT

Zahtevi: Jedna meta – konzerva stavljena na neki predmet najmanje metar od zemlje.
Konzerva mora biti nameštena tako da padne kada je pogodena.
Pravila: Igraci pucaju dok je ne obore na zemlju.
Zvanicnik broji koliko je hitaca bilo potrebno da se obori konzerva (ukljucujuci i onaj koji je oborio konzervu).
Cilj: Oboriti konzervu sa najmanjim brojem hitaca.

SLEDI ME

Zahtevi: Dva pucaca
Pravila: Baca se novcic da bi odredili ko ce biti prvi pucac.
Prvi pucac proziva metu i puca u nju.
Ako je prvi pucac pogodio metu: drugi mora da je pogodi takode;
Ako je drugi pucac promašio metu, prvi dobija jedan poen; i prvi pucac proziva drugu metu i puca ponovo.
Ako prvi pucac promaši metu, uloge se menjaju.
Cilj: Pobednik je onaj koji prvi osvoji 20 poena.