{mosimage}Paintball klub je od danas zvaniÄno otvoren u staroj ciglani pored autobuske stanice. Paintball je taktiÄka sportska igra iz žanra ekstremnih, koja predstavlja IMITACIJU kratkih vatrenih kontakata, na ograniÄenom prostoru. Za takvu vrstu imitacije koristi se specijalni pneumatski "marker", iz kojeg se puca lopticama punim boje. Paintball je izvanredno jednostavna igra u svojoj osnovnoj formi. Grupa ljudi se naizmeniÄno "lovi" i izbegava meưusobno, sve dok jedna osoba ili ekipa ne trijumfuje nad drugom. Pobednik je koji prvi postigne cilj ili poslednji koji ostane u igri.
ŠTA JE PAINTBALL
To je taktiÄka sportska igra iz žanra ekstremnih, koja predstavlja IMITACIJU kratkih vatrenih kontakata, na ograniÄenom prostoru. Za takvu vrstu imitacije koristi se specijalni pneumatski "marker", iz kojeg se puca lopticama punim boje. Paintball je izvanredno jednostavna igra u svojoj osnovnoj formi. Grupa ljudi se naizmeniÄno "lovi" i izbegava meưusobno, sve dok jedna osoba ili ekipa ne trijumfuje nad drugom. Pobednik je koji prvi postigne cilj ili poslednji koji ostane u igri.
PAINTBALL JE IGRA
"PAINTBALL" je, po krajnjim analizama, jedna od mnogih igara koje ljudi igraju loptama. U stvari, to je razvijena verzije "šuge". Loptice punjene želatinom, rastvorljive u vodi, ubrzane su do brzine od 90 m/s pomoÄu specijalnih pištolja pokretanih komprimovanim vazduhom. Protivnika eliminišete kada ga pogodite lopticom koja se rasprsne na njemu. Kao i u svakoj igri, svrha je da se dobro provedete uz takmiÄarski duh. Kao fudbal, košarka i bejzbol, elementi "PAINTBALLA" zahtevaju od igraÄa da stekne i uvežba odreưene veštine. Kao i druge igre i ova ima svoja pravila, neka Ävrsta i nepromenljiva i druga koja su podložna promenama.
I VIŠE OD IGRE
"Paintball" je i mnogo više od igre. U svojim najstimulativnijim trenucima to je intenzivirana verzija onoga što ljudi rade svaki dan. Sa razliÄitim stepenom uspeha, svi mi izbegavamo prepreke i suoÄavamo se sa njima na putu do željenih ciljeva. Svi se borimo za opstanak. Svi imamo ciljeve prema kojima smo u razliÄitim stadijumima dostizanja. Svi rizikujemo. UÄimo na greškama i vraÄamo se u okršaj.
Ne postoji ni jedan trenutak u "PAINTBALLU" kada Äete stajati mirno i u svakom trenutku Äete se oseÄati kao da "nešto gori". Vi ste napad i odbrana non-stop i vaši ciljevi zahtevaju od vas neprekidnu pažnju i odluÄnost. Protivnici se skrivaju iza svakog Äoška i loptice lete brzinom i do 90 m/s. Vi treba da “ preživite”, ali i da budete voljni da podnesete žrtvu radi pobede vaše ekipe.
SNAŽAN MENTALNI I FIZIĆKI IZAZOV
Ovo je igra za osobe koje razmišljaju. Nedostatak koncentracije vodi eliminaciji.Da bi konstantno pobeưivali u ovoj igri, vi i vaš tim morate koristiti odgovarajuÄu taktiku prilikom usklaưenog komuniciranja i morate misliti brzo da biste se prilagodili neoÄekivanim situacijama. Potrebna je zrelost da bi reagovali kao pojedinac a da pritom ne izgubite uvid u vašu ulogu u ekipi. Potrebna je inteligencija i brzo odluÄivanje da biste nadjaÄali protivnika u raznovrsnim situacijama koje mogu nastati u igri. Paintball je igra za sve! Postoje pravila igre prilagoưena svakom stepenu veštine i svakom godištu.
Ova igra, u bilo kojoj od svojih manifestacija, predstavljaÄe najuzbudljivije takmiÄarsko iskustvo koje Äete ikada iskusiti. Dodajte tome izuzetno trajno drugarstvo koje Äete razviti sa vašim drugovima iz tima i imaÄete jednu od najboljih igara ikada izmišljenih!
DA LI JE PAINTBALL OPASAN
Po ocenama svetskih struÄnjaka PAINTBALL je daleko bezopasniji sport od fudbala, rukometa, košarke, hokeja na ledu, bilo kog borilaÄkog sporta itd. Svi koji se nalaze u zoni igre obavezno moraju da nose zaštitne maske. Markeri se podešavaju tako da brzina ispaljivanja kuglice nije veÄa od 90 m/s i pri tom, usled najnesreÄnijeg pogotka, maksimum neprijatnosti može da bude samo modrica. Medjutim, paintball je sport, pa su, kao i u svakom sportu, povrede moguce, ali sve najviše zavisi od vaše pažnje i poštovanja pravila.
GDE SVE MOŽE DA SE IGRA PAINTBALL
Paintball je najlakše i najbolje igrati na terenima za to predviưenim. Oni moraju biti adekvatno opremljeni i obezbeưeni od sluÄajnog upada prolaznika. Postoje otvoreni tereni koji su mahom šumski , zatim tereni koji su napravljeni za takmiÄenja, tzv. 'speed ball' tereni koji se sastoje iz dvadesetak naduvanih zaklona i zatvoreni tereni – zgrade. Ovaj teren koji smo vam prikazali na slikama ispod nalazi se u krugu stare ciglane pored autobuske stanice, mada igru po dogovoru možete odigrati i na Ozrenu, u šumi ili nekom drugom terenu.
{jgxgal folder:=[images/stories/sport/paintball] cols:=[5]}
o paintballu možete diskutovati na forumu
{mospagebreak title=Oprema}
Marker
1. Materjal od koga je napravljen: Plastika ili legura metala
2. Izbacuje kuglice sa bojom na pritisak okidaÄa, po jednu
3. Potisak dobija pomoÄu CO2 ili komprimovanog vazduha koji se nalazi u rezervoaru
4. Maksimalna brzina loptice pri izlasku iz cevi je 90m/sek
5. Sa gornje strane pištolja , na sredini cevi nalazi se adapter za rezervoar sa lopticama
6. Sa donje strane je elastiÄna cev za dovod CO2 ili vazduha iz rezervoara
7. PreÄnik loptice sa bojom je 17mm
8. Težina loptice je 2,7 do 3 grama
9. Loptica sa bojom je napravljenag od materjala potpuno rastvorljivih u vodi i neškodljivih za zdravlje, u razliÄitim bojama
Loptica…
Loptice obiÄno proizvode fabrike koje prave kapsule za lekove. Loptica obiÄno ima Äauru od želatina koja je napunjena netoksiÄnom bojom rastvorljivom u vodi i koja je biljnog porekla. Boja je neprijatnog ukusa i mirisa, ali je savršeno bezopasna. Kako je boja rastvorljiva u vodi, sa odeÄe se lako skida vlažnom krpom a još lakše se odeÄa pere u mašini. Boju sa zidova i drveÄa se opere prva kiša. Ćak kad neiskorišÄena loptica padne na zemlju, poÄne da upija vlagu dok se ne rastopi.
Loptica se ne raspada uvek i iz tog razloga je najrasprostranjenija greška poÄetnika da se preda osetivši udarac loptice, a da pri tom nije proverio da li se raspala. Loptica je mogla da se odbije ili da ostane u porubu odeÄe. Zato je neophodno opipati mesto pogodaka, a ukoliko je to nemoguÄe, zamoliti da to uradi drug iz tima ili sudija.
MASKA
Maska je vrlo bitan segment u sklopu igre i masku nikada u toku igre nesmete skidati, jer prilikom pogotka u glavu može doÄi do neželjenih posledica. Sastoji se iz tri dela: Tela maske, vizira i steznika.
Oprema
Obavezna oprema za paintball je zaštitan maska, marker i municija.Pozeljni su šaržer, okvir za rezervnu municiju, rukavice, štitnici za laktove i kolena.Ozbiljni igraÄi se opremaju maskirnom odeÄom, automackim markerima i “bombama” sa bojom.
IgraÄi poÄetnici obiÄno iznajmljuju opremu u paintball clubu, da bi kasnije uložili u nabavku svoje opreme prema moguÄnostima, afinitetima i stilu igre. Paintball kao ekstremni sport utiÄe na modni i životni stil,koji svojim linijama prate kuÄe poznate po proizvodnji odeÄe i opreme za ekstremne sportive.
{mospagebreak title=Pravila}
PRAVILA, SAVETI, ĆESTO POSTAVLJANA PITANJA
Opšta pravila
1. Svi igraÄi moraju poÄeti igru iz svojih baza sa zastavama (ili drugog u tu svrhu
namenjenog mesta) i ne mogu napustiti baze pre poÄetka igre. Pogoưeni igraÄi
ispadaju iz igre.
2. Eliminisani igraÄi ne smeju reÄju ili gestom ukazati na položaj protivniÄkih igraÄa.
3. Ako je igraÄ eliminisan dok nosi zastavu mora da je ispusti na tom mestu ili
da je okaÄi na najbliži dostupan objekat (ali nikako na drugog igraÄa).
4. Zastava koju nosi igraÄ mora da bude vidljiva sve vreme i igraÄ mora
da je nosi u ruci, preko ruke ili oko vrata.
IgraÄ je poražen u Äetiri sluÄaja:
– ako na bilo kom delu tela ili opreme postoji trag fleka boje preÄnika veÄeg od 50 para;
– ako je igraÄ napustio, prešao granice terena;
– ako je sudija iz objektivnog razloga oglasio igraÄa poraženim;
– ako se igraÄ sam preda.
U našoj zemlji, sa paintballom poÄela je “Arena No 1”, 2001. godine, kada su od policije dobijene sve potrebne dozvole.
Od tada do danas formirano je oko 30 klubova širom SCG. “Arena” je pomogla otvaranje desetak klubova.
U Beogradu funkcionišu “Arena no1”, “Pobednik”, “Parebelum”, “Armagedon” i “Unreal”, dok u Novom Sadu postoji nekoliko klubova.
Paintball klubovi postoje i u Somboru, BaÄu, Vršcu, Šapcu, Inưiji, Zrenjaninu, Nišu, VrnjaÄkoj banji, ParaÄinu, ĆaÄku, Kruševcu, Kragujevcu, BaÄkom dobrom polju itd.
Razvoj na Balkanu, poÄeo je 2002, kada su formirani klubovi u Banja Luci, u Makedoniji i na Jahorini. U igru su se ukljuÄili i Bugari i Rumuni, dok Grci, Maưari i Slovenci paintball igraju veÄ desetak godina
Pravila za bezbedno korišcenje “Paintball” markera:
1. Tretirajte svaki “Paintball” marker kao da je napunjen.
2. Nikada nemojte uperiti “Paintball” marker ni na šta u šta ne želite da pucate.
3. Držite “Paintball” marker blokiran sve dok niste spremni da pucate.
4. Držite zatvarac cevi u cevi za vreme dok ne pucate.
5. Pre rasklapanja uvek prvo skinite rezervoar sa CO2 ili komprimovanim vazduhom.
6. Cuvajte “Paintball” marker prazan i odvojen od gasnog rezervoara na zakljucanom i bezbednom mestu.
7. Držite se uputstava koja su obezbedena na gasnim rezervoarima.
8. Nikada nemojte koristiti ništa drugo osim 17mm kalibra kuglica (0.68 inca).
9. Zabranjeno je pucanje u osetljive objekte kao što su caše ili drugo staklo.
10. Uvek nosite odgovarajucu zaštitu za oci, lice i uši.
11. Nikada ne pucajte na osobu koja ne nosi zaštitnu masku.
• Obavezno proverite brzinu loptice na izlazu iz cevi pre igre.
• Nikada ne pucajte ukoliko je brzina loptice preko 100m /sec
Pravila na terenu
Maska se mora nositi na glavi u svakom momentu dok se nalazite na terenu. Nipošto ne skidajte masku sve dok ste na terenu i igra traje.
* Puška je zakoÄena svo vreme dok se nalazite van terena i dok igra ne poÄne.
* Pucanje u kontrolnoj zoni je strogo zabranjeno. Pucanje je jedino dozvoljeno u kontrolnoj zoni i na terenu kad igra poÄne. Ne zapoÄnjite pucnjavu na terenu dok ne dobijete signal za poÄetak igre. Prestanite sa pucanjem onog trenutka kada se oglasi signal za kraj igre. Molimo vas da ne pucate na svetiljke, ozvuÄenje, posmatraÄku zonu niti bilo šta što nije vaš protivnik u igri.
* Dozvoljeno je koristiti samo onu boju koju dobijete na terenu. Ukoliko se ustanovi da neko koristi boju koja mu nije izdata na terenu, biÄe odstranjen sa terena.
* Ne podižite kuglice sa zemlje jer mogu prsnuti u mehanizmu za punjenje ili samoj cevi i tako vas izbaciti iz igre na duži ili kraÄi period.
* Sve puške koje se koriste na terenu moraju biti podešene tako da ispaljuju kuglice brzinom od 90m/s ili manje. IgraÄ je dužan da proveri pušku pre svake igre. Takodje, ukoliko igraÄ posumnja da je brzina ispaljivanja veÄa od dozvoljene, dužan je da to prijavi sudiji tj. redarima.
* Iznajmljenu pušku je zabranjeno rastavljati. Držite poklopac magacina na pušci Ävrsto zatvorenim. Napunjen tank sa gasom treba da omoguÄi ispaljivanje 300-500 kuglica.
* Ne pucati na slepo. Gledajte u metu dok pucate.
* Sudija nosi žutu masku.
* Ne pucajte u nikoga sa razdaljine manje od 5m.
* Eliminisani ste onda kada kuglica pogodi vas ili bilo šta što nosite i ostavi trag boje veliÄine novÄiÄa (3cm). Pogodak u pušku se raÄuna kao eliminacija. Ukoliko vas pogodi vaš saigraÄ takodje ste eliminisani.
* Ćim ste pogodjeni viknite "pogodjen" ili "gotov", podignite vašu pušku iznad glave i što brže idite ka neutralnoj zoni van terena.
* Pridržavajte se svih instrukcija koje ste dobili od nadležnih na terenu.
* Ako iskrsne bilo kakav problem signalizirajte sudiji da vam pomogne ili se uputite u kontrolnu zonu.
* Ferplej se oÄekuje od svakog igraÄa. NeÄe se tolerisati nesportsko ponašanje i varanje na terenu.
* Ovde smo da bi se zabavljali i lepo provodili ali zapamtite da je sigurnost na prvom mestu.
GREŠKE KOJE PRAVE NOVI IGRAĆI, SAVETI
»GDE SE, DOĆAVOLA, NALAZIM«
PoÄetnici su toliko napumpani adrenalinom da nisu u stanju da se u potpunosti koncentrišu na igru. Ne znaju gde se nalaze u odnosu na saigraÄe i protivnike. OseÄaju se da su sami u igri i zato se koncentrišu da zaštite sami sebe. Radije Äe ÄuÄnuti iza najveÄeg zaklona ili otiÄi u najdalju rupu nego što Äe agresivno uznemiravati svoje protivnike. Vrlo efikasno oni sebe iskljuÄuju iz igre, ne mogu da vide ništa, ne mogu da obezbede informacije ili da pokrivaju nekoga vatrom, uglavnom ÄuÄe na mestu gde Äe biti eliminisani. Oni mogu sebi da govore da su u sjajnoj zasedi. Problem je što veÄina poÄetnika koji misle na ovaj naÄin upadne u zasedu. Udahnite duboko nekoliko puta i Äesto gledajte na sve strane. Istezanje vrata pre igre je dobar naÄin da se podsetite da gledate na sve strane sa kojih opasnost može da doưe.
ODGOVORNOST
Neki poÄetnici su toliko zagrejani da bezglavo trÄe ka protivniku samo da bi se našli u bezizlaznoj situaciji bez dobre moguÄnosti za beg, pod obilnom neprijateljskom vatrom. Prvobitne eliminacije poÄetnika mogu biti fantastiÄne za gledanje dok se migolje pod baražnom vatrom, ali oni se verovatno ne oseÄaju tako dobro. Zato vodite raÄuna! Uvek je dobra ideja da izaberete svoj prvi zaklon pre nego što igra poÄne. Dobro skrovište je ono koje Äe vam ponuditi dobar zaklon a u isto vreme vam ponuditi moguÄnost da vidite teren, pucate i napredujete. Morate biti u dometu vaših protivnika ali ne toliko blizu da ne možete koristiti drveÄe i prepreke kao zaklone. Ako je zaklon iza koga ste toliko mali da ne smete ni da provirite, postarajte se da je iza vas saigraÄ koji Äe moÄi da drži protivnike zauzete dok vi doưete do bolje pozicije.
»JESI LI MI TI MAJKA?«
ZvuÄaÄe prosto ali bi zaista trebalo da posvetite koji minut upoznavanju igraÄa iz svog tima. Ne morate da se bratimite sa njima, ali je u vašem interesu da priÄate sa njima i da prostudirate njihovu pojavu. Zadnja stvar koju želite da uradite je da upucate nekoga iz vašeg tima, a oni Äe mnogo radije odgovarati na vaše molbe ukoliko ih zovete po imenu.
AL BOLI
GledajuÄi naÄin na koji novajlije izlaze iz igre pomislili biste da su mazohisti. Kada su pogoưeni, oni Äe saÄekati dok protivnik ne prestane da puca i tek onda Äe izaÄi. To znaÄi da izlaze sa nekoliko slojeva sveže boje na sebi. Najbolje je odmah diÄi ruku i skloniti se se puta kuglica. Zapamtite, ako se predate a vaši protivnice nastave da pucaju na vas, sudije Äe ih udaljiti iz izgre. Tako, ako ste pogoưeni i vi to znate, ustanite i brzo se sklonite.
»OĆI ŠIROM ZATVORENE«
ObiÄno, ako vidite protivnika pre nego što on vidi vas, vi ste pobedili. Naravno, iako je ova Äinjenica jasna veÄini poÄetnika, oni teže da joj se protive mašuÄi markerom i zverajuÄi okolo tražeÄi neku akciju na terenu koju bi mogli da posmatraju. Tako nikada ne gledaju gde treba. Zatim novajlije koje gledaju okolo, fokusiraju se na jednu taÄku i gledaju samo u tom pravcu ne slušajuÄi zvuke sa strane koji dolaze iz njihove blizine. Ne bojte se da gledate okolo. Potrebno vam je što više informacija o tome šta se dešava na terenu. Naravno vaša glava Äe biti meta, zato bolje gledajte sa leve i desne strane vašeg zaklona nego iznad njega. Ako odluÄite da gledate iznad zaklona, nemojte to Äiniti duže od sekundu ili dve. Vaši protivnici Äe vas teško uoÄiti, naciljati, pucati i pogoditi vas.
GLAVNO JELO DANAS »SEDEĆA PATKA«
Novajlije se ne kreÄu dovoljno. Ako niste korisni tamo gde jeste, nemojte tu ostati.
Ova igra se sastoji od kretanja, posmatranja i pucanja. Ona je dinamiÄna. PostojaÄe situacije u kojima Äete igrati defanzivno ili Äete postavljati zasedu, ostaÄete mirni ali samo za izvesno vreme. Ali veÄim delom, da biste pratili igru kako se razvija, morate ostati u pokretu. Ako se ostatak vaše grupe probije kroz protivniÄku odbranu, to znaÄi da bi to bolje uradili da ste bili sa njima; plus, nema protivnika od kojih biste štitili vašu bazu. Ako je ostatak vašeg tima eliminisan, možda bi bolje odigrali da ste bili sa njima. A kada protivnici stignu u vašu bazu, ÄoveÄe, da li Äeš se oseÄati SAM! Drugi primer, pogledajte novajliju pod vatrom. On pokušava da se stopi sa zemljom ili zaklonom – što je potpuno beskorisno. Kada se naưete u takvoj poziciji, gde ste lako prikovani, bez pomoÄi u blizini, postoje samo tri stvari o kojima treba da razmišljate:
1. Bežite što brže možete
2. Uzvratite paljbu
3. ViÄite za pomoÄ i javite poziciju vaših protivnika. Ako pucaju na vas znaÄi da su vas uoÄili, nemojte se bojati da odate svoju poziciju.
Kada su vas uoÄili (kad pripucate na nekoga, skoro uvek jeste uoÄeni), budite spremni da preưete na drugo mesto tako da vaši protivnici ne znaju gde ste i odakle Äe doÄi sledeÄi pucanj.
POMOZI MI … POMOĆI ĆU TI
PoÄetnici veoma retko dobro komuniciraju. PoÄetnik svoje probleme zadržava za sebe (ne traži pomoÄ kada mu je potrebna) i ne hvali se svojim znanjem (ne kaže vam za protivnike koje je spazio).
Jedini dobar razlog da budete tihi je da ostanete nevidljivi. Jednom kada vas spaze nema razloga da ne viÄete, urlate i kažete ako imate nešto korisno da kažete. DobiÄete pomoÄ koja vam je potrebna i daÄete vašim saigraÄima informaciju koja im je potrebna da bi razbili protivnika.
VOLIM MIRIS KUGLICA UJUTRU
ObiÄno, poÄetnicu su vrlo precizni, retko promaše igraÄa koji je na tri metra od njih, naroÄito ako je iz njihovog tima. Oni zamišljaju da njihov marker ima snagu da zakiva mete preko sto metara udaljene. Takoưe pucaju prerano, i na sve što se mrda. Naravno, sve ovo što Äine odaje njihov položaj i traÄi kuglice. Ako niste opaženi, vaš prvi pucanj mora da eliminiše vašu metu. SaÄekajte dok meta nije Äista ili dok vas protivnik ne opazi. Budite strpljivi, posebno ako igrate defanzivno. Cena kuglica je onakva kakva jeste. PoÄetnici misle da je svaka kuglica koja ne završi na protivniÄkoj uniformi protraÄena, tako da nikada ne pokrivaju vatrom niti protivnika zastrašuju pucanjem. Ponekada morate da pucate na protivnike iako ih ne vidite.
– Da biste pomogli saigraÄu da se izvuÄe iz kobne situacije!
– Da biste protivnika uÄinili nervoznim iza njegovog zaklona!
– Da biste njegovu glavu držali dole dok mu se približava jedan od vaših igraÄa!
– Da biste napravili buku i omeli pažnju protivnika!
»UFF, OPET SAM POGOĆEN«
Svaki novi igraÄ pravi iste osnovne greške. To je deo upoznavanja sa igrom i neophodan korak na putu do veštog igraÄa paintballa.
Ćitanjem onoga što ne treba da radite neÄe vas spreÄiti da Äinite iste te greške. Igranje paintballa je jedini naÄin da nauÄite šta smete a šta ne smete Äiniti. Da budemo precizniji, dobro igranje paintballa je rezultat uÄenja da ne forsirate stvari koje ne mogu biti uraưene.
Kretanje, pucanje i komunikacija su izuzetno znaÄajni za uspešnu igru. Ne korišÄenje ovih veština stalno i na razne naÄine skoro uvek Äe rezultirati ranom eliminacijom iz igre.
PRELAZAK OD JEDNE DO DRUGE TAĆKE
U odgovarajuÄu poziciju za pucanje u vašu metu možete doÄi samo ako se kreÄete. Ne možete osvojiti zastavu ukoliko se ne kreÄete. NauÄiti kako da se kreÄete, posebno ako neko puca na vas, verovatno je najteže u paintballu.
Svakako Äete biti pogoưeni ako igrate. Ćak i najbolji igraÄi su pogoưeni hiljade puta. NajveÄi broj pogodaka se dogodio dok su se kretali od zaklona do zaklona. To je zato što su nauÄili da ostajanje u mestu znaÄi sigurnu propast i eliminaciju svaki put, dok kretanje može da ponudi i šansu ostajanja u igri.
Svrha kretanja je da doưete u odgovarajuÄu poziciju za pucanje na vaše protivnike. Ako vi ili vaš saigraÄ možete da vidite protivnika sa strane ili otpozadi, došli ste u odgovarajuÄu poziciju da ga skoro sigurno eliminišete.
PUCANJE
SuoÄite se sa Äinjenicom da ukoliko želite da nekoga izbacite iz igre morate da ga pogodite kuglicom. Da biste to uradili, morate da povuÄete okidaÄ vašeg markera.
Veliki broj igraÄa je eliminisan iz igre zato što ne shvata kako svestrano oružje može biti njihov marker. Ne samo da može biti korišÄen za pucanje na protivnika, veÄ takoưe može biti korišÄen da spreÄite protivnika da puca na vas.
Vaš paintball marker može biti korišÄen na puno razliÄitih ofanzivnih i defanzivnih naÄina – od »jedan pucanj – jedan pogodak snajperiste«, do nasumiÄnog ispaljivanja vazduha prilikom dopunjavanja rezervoara za kuglice. Posle vašeg mozga, vaš marker je najvažniji alat na terenu. Koristite ga.
Ovo ne znaÄi da treba da poÄinjete igru povlaÄeÄi okidaÄ. To znaÄi da pre svake igre probate vaš marker pucanjem u metu i navikavanjem na njegov rad. Pogodite nekoliko meta. Proverite koliko ste precizni; koliko brzo možete da pucate; koliko daleko možete da dobacite. Jednom kada nauÄite šta možete sa vašim markerom, zapamtite i koristite to na terenu.
KOMUNICIRANJE
Da biste mogli da se kreÄete, pronaưete vaše mete ili možda samo da naưete put do baze potrebno je da komunicirate sa igraÄima iz tima.
Za vreme prvih nekoliko igara to može biti veoma teško, posebno ako igrate sa nepoznatima. Bilo kako bilo, razgovor može pomoÄi da duže ostanete u igri i da Äak postignete više eliminacija.
Svrha komuniciranja je da koordinirate vaše kretanje na terenu sa kretanjem vaših saigraÄa. U poÄetku to treba da bude nešto prosto, npr. pitati igraÄa do vas da li vidi nekog protivnika ispred. Ili možda samo da li zna gde je protivniÄki tim!
Zapamtite da Äe vaš nepoznati saigraÄ biti veoma sreÄan da ima sa kime da razgovara i da je isto toliko važno odgovoriti mu kao i postavljati pitanja.
Kako se vaše znanje o igri poveÄava, komuniciranje Äe postati veoma efikasan alat koji Äe vam koristiti da napadnete protivnika sa boka, odredite broj preostalih protivnika, koordinišete napade i prenosite neke veoma složene informacije o tome šta se dešava na terenu.
SAVETI
GLEDANJE
Da bi ostali u igri, novi igraÄi treba da izbegavaju »tunelsko gledanje« ili tendenciju da fiksiraju jednu taÄku, jednog protivnika ili jednu aktivnost na štetu svega ostalog. Da bi izbegli »tunelsko gledanje«, vežbajte da pažnju preusmeravate na sve aktivnosti u igri po nekom redu. Gledajte levo, gledajte ispred vas, gledajte desno, proverite stanje vašeg markera, kuglice u vašem magacinu, proverite šta se dešava iza i ispred vas, onda ponovite proceduru. Vremenom Äete nauÄiti da vašu pažnju podelite pravilno. Takoưe Äete nauÄiti na šta da obraÄate pažnju a šta možete da ignorišete. Vaš glavni cilj za vreme prvih igara je da uưete u šablon i da zapamtite da ga koristite.
ZAŠTO MOJ MARKER BACA U STRANU? Ovo je jednostavna ali ipak veština koja se zaboravlja. Pre nego što izaưete na teren uverite se da su marker i maska Äisti, da vam je rezervoar za gas pun i da imate dovoljno kuglica za igru.
SAMO–ELIMINACIJA
Veliki broj igraÄa gubi iskustvo i vreme koje mogu da provedu u igri misleÄi da moraju da izaưu iz igre zato što su ostali bez gasa ili kuglica ili im se marker pokvario. Možete napustiti teren ako želite, ali zašto biste želeli tako nešto. Ostanite i koncentrišite se na uÄenje. Naưite naÄine da u igri ostanete duže. NauÄite da se krijete. NauÄite da puzite. NauÄite da obmanete protivniÄki tim. Igrajte što duže možete bez obzira na stanje vaše opreme.
NEUSPEH DA SMANJITE METU
Veoma važno je da od sebe napravite što manju metu. Što ste manji, teže vas je uoÄiti i eliminisati. Da biste se dobro pozicionirali, morate biti potpuno svesni gde su vam ruke, noge, glava, marker i druga oprema za sve vreme igre. To je jedna od stvari koje jednostavno treba uvežbati. Izmeưu ostalog, proces uÄenja možete ubrzati ako posle igre obratite pažnju na to gde ste pogoưeni, kako dolazite do zaklona i kako ih koristite. Jednom kada doưete u zaklon, uvucite laktove bliže telu, uvucite noge. Spustite glavu. Kada izlazite iz zaklona da pogledate teren, izložite samo jedno oko. Dok pucate držite cev markera blizu ivice vašeg zaklona koliko god je to moguÄe. Ne koristite klasiÄan »hvat za pucanje« na vašem markeru. Ruku kojom pucate savijte ispod markera. Ruku koja pridržava takoưe spustite ispod markera. Ako ste ovo dobro uradili oba vaša lakta bi trebalo skoro da se dodiruju ispred vaših grudi.
»TELEFONIRANJE« VAŠIH POKRETA
Kada izlazite iz zaklona, ako zaista želite da igrate, onda ne želite da vas kuglica pogodi Äim provirite. Radi predostrožnosti morate izlaziti iz zaklona na razliÄitim mestima u razliÄitim vremenskim intervalima i na razliÄit naÄin. Ako vaša glava stalno izlazi na vrhu bunkera, na istom mestu svaki put, neko Äe naciljati tu taÄku i pucati dok vas ne pogodi. Da biste izbegli telefoniranje, nikada ne izvirujte na istom mestu dva puta zaredom. Menjajte sve: izvirite nisko sa leve strane, visoko sa desne, promenite razdaljinu od vašeg zaklona. Hiljade su naÄina da izvirite iz zaklona i trebalo bi da pokušate da koristite sve njih.
NAUĆITE DA KORISTITE ODGOVARAJUĆE UGLOVE
Ako ste se pozicionirali u zaklon pravilno, zadnji igraÄ na terenu koji vam je pretnja je onaj taÄno ispred vas. Jednom kada ste došli iza zaklona ne možete da pucate na igraÄa ispred sebe i on ne može da pogodi vas. Ova osnovna situacija znaÄi da morate da pucate na strane, ili pod odgovarajuÄim uglom iz vašeg zaklona. Zaboravite na igraÄe koji su ispred vas i gledajte one koji su desno i levo od vas. Gledajte duboko u teren, biÄete iznenaưeni koliko meta možete da pronaưete.
NEDOSTATAK AGRESIVNOSTI
Biti agresivan ne znaÄi bezuslovno jurcati pravo po terenu urlajuÄi na sav glas. A ipak, iznenadiÄete se kad shvatite da i ovo može da radi s vremena na vreme. Agresiju treba balansirati: previše agresije i završiÄete u preizloženoj poziciji sa neizbežnim fatalnim ishodom, nedovoljno agresije i vaši potezi biÄe premali i prekasni. Pomerajte granicu i nauÄiÄete dokle smete da idete. SledeÄi put kada igrate pokušajte da zauzmete zaklon koji je samo malo bliži vašim protivnicima nego ranije. Približavajte se sve više. Pokušajte da im doưete sa leưa. Pokušajte da trÄite što dalje u teren na poÄetku igre. Gurajte sve dalje i dalje. Ako vidite priliku da pobedite u igri, prikupite vaše saigraÄe i uradite to.
VIŠE DIMENZIONALNA IGRA
Paintball nije samo stojeÄa igra. To je i kleÄeÄa igra. ĆuÄeÄa igra. LežeÄa igra. PuzeÄa igra. Igra vremena.
Biti na odreưenoj lokaciji na terenu na poÄetku igre može biti veoma bezbedno. Kako igra odmiÄe, isto mesto može postati zadnje mesto na kome želite da budete. Ako ne možete da trÄite preko terena, pokušajte da puzite. Ako ležite iza zaklona i ne možete da pucate iz te pozicije, pokušajte iz sedeÄe pozicije. Ako želite da promenite zaklon, saÄekajte dok niko ne obraÄa pažnju na vas. Koristite ceo teren, sve vreme.
{mospagebreak title=Scenariji}
UHVATI ZASTAVU
Zahtevi: Dve baze sa zastavama, dva tima, dve zastave koje vise u protivniÄkim bazama za zastave, trajanje 30 minuta.
Pravila: svi igraÄi poÄinju igru od svoje baze sa zastavama (ili druge za to odreưene taÄke) i ne mogu da napuste bazu dok igra ne poÄne. Oni koji su pogoưeni ispadaju iz igre. Ako je igraÄ pogoưen dok nosi zastavu, mora da je ispusti na mestu gde je pogoưen ili da je okaÄi na najbliži dostupan objekat (ni u kom sluÄaju drugi igraÄ). IgraÄi koji su eliminisani ni na koji naÄin ne smeju ukazivati na lokacije protivniÄkih igraÄa. Zastava koju nosi igraÄ mora da bude vidljiva sve vreme i igraÄ mora da je nosi u ruci, preko ruke ili oko vrata.
Cilj: uzeti protivniÄku zastavu i vratiti je u svoju bazu.
TERMINACIJA
Zahtevi: dve baze, dva ili više timova, trajanje 30 minuta.
Pravila: svi igraÄi poÄinju igru od svoje baze i ne mogu da je napuste dok igra ne poÄne. IgraÄi koji su pogoưeni ispadaju iz igre. Oni koji su eliminisani ni na koji naÄin ne smeju ukazivati na lokacije protivniÄkih igraÄa.
Cilj: eliminisati sve igraÄe protivniÄkog tima.
UBITI KAPITENA
Zahtevi: dve baze sa zastavama, dva tima, trajanje 30 minuta.
Timovi se na poÄetku nalaze u svojim bazama za zastave. Kapiten je užetom dužine sedam metara vezan za drvo (ili drugi nepomiÄan objekat). Da bi još zaÄinili igru vežite kapitenov pištolj, a ne kapitena. Druga varijanta je da ostali igraÄi imaju po 20 kuglica sa bojom, a kapiten neograniÄen broj.
Pravila: kapiten ne sme da se odvezuje. Ako se igra varijanta sa vezanim pištoljem kapiten sme da napusti svoj pištolj, ali ne sme da koristi drugi. Ako igrate varijantu u kojoj je ograniÄen broj kuglica igraÄi ih ne smeju deliti izmeưu sebe. Opšta pravila pod 1, 2 i 3 se primenjuju.
Cilj: eliminisati kapitena protivniÄkog tima.
DUEL
Zahtevi: dva igraÄa sa istim tipom pištolja, treÄa osoba koja Äe biti Äuvar – sudija, brisan prostor, trajanje: po potrebi, obiÄno ne duže od 12 sekundi.
Pravila: dva protivnika stoje okrenuti leưima jedan drugom, a sudija oko tri metra sa strane. Oba igraÄa su naoružani pištoljima koji su repetirani i u svakom se nalazi po jedna kuglica. Pištolji ne mogu imati dodatnih kuglica, ovo je duel sa jednim pucnjem. Sudija tada kaže: "Gospodo, ovo je pitanje Äasti. Na moju komandu napraviÄete deset koraka, onda se okrenite i pucajte. Ako se neki od vas okrene pre odbrojanog desetog koraka imaÄu tu nesreÄnu dužnost da ga upucam." (ili nešto sliÄno). Na sudijino brojanje igraÄi koraÄaju, na “deset” se okreÄu i pucaju. Da bi se protivnik eliminisao, kuglica mora da se razbije o njega. IgraÄi ne mogu da zalegnu ili da koraknu u stranu, dozvoljeno je da kleknu (ako žele). Druga pravila se ne primenjuju.
Cilj: eliminisati protivnika
NAPAD I ODBRANA
Zahtevi: dva tima jednakih snaga: jedan tim (napadaÄi) i drugi tim (branioci). Izaberite pogodno mesto za odbranu da služi kao baza za zastavu. Braniocima je ograniÄeno kretanje na bazu sa zastavama i prostor oko nje koji je strogo definisan granicama. Trajanje 10 minuta.
Pravila: branioci ne smeju da napuštaju ograniÄeni prostor oko svoje zastave. NapadaÄi mogu da napadaju sa bilo kog mesta. Opšta pravila 1, 2 i 3 se primenjuju.
Cilj: ukrasti zastavu i izvuÄi je sa prostora branilaca (napadaÄi). Zaustaviti napadaÄe od kraưe zastave (branioci).
UNIŠTENJE
Zahtevi: više timova od po pet Älanova. Limit je Äetiri tima na pola hektara terena. Timovi treba da su pozicionirani tako da ne vide jedni druge. Da bi bodovanje bilo lakše svaki tim može da ima sudiju koji ga prati. Svi timovi imaju kuglice razliÄite boje. Trajanje 45 minuta.
Pravila: timovi ostaju na poÄetnim pozicijama do signala za poÄetak igre. Timovi dobijaju poene za svakog protivnika koga eliminišu. Poeni se ne dobijaju za igraÄe tima koji na kraju ostanu u igri. Opšta pravila 1, 2 i 3 se primenjuju.
Cilj: preživeti i biti tim sa najviše poena na kraju igre.
BLACKJACK
Zahtevi: dve baze sa zastavama, dva jednaka tima, dve zastave u protivniÄkim bazama. Svakom igraÄu se daje samo po 21 kuglica. Trajanje 30 minuta.
Pravila: igraÄima nije dozvoljeno da dele kuglice. IgraÄi koji ispucaju sve kuglice moraju smesta napustiti igru. Sva opšta pravila se primenjuju.
Cilj: osvojiti protivniÄku zastavu i vratiti je u svoju bazu
LOV NA ZEĆEVE
Zahtevi: zec (jedna osoba) i lovci (svi ostali). Jedan igraÄ volontira da bude zec. Da bi zecu dali izvesnu prednost, izaberite jednu od sledeÄih moguÄnosti. Prva moguÄnost – dajte zecu poluautomatski pištolj i kantu za ưubre ili neki drugi predmet koji može da koristi kao štit. Druga- dajte zecu koliko god municije želi, a lovce ograniÄite na po 20 kuglica svakom. Trajanje 20 minuta.
Pravila: Ako zec izabere prvu moguÄnost, pogodak u štit se ne raÄuna kao eliminacija. Zec ima 5 minuta prednosti da uưe u teren. Signal za poÄetak igre se daje tako da i zec zna kada igra poÄne. Svi lovci moraju da poÄnu igru u isto vreme sa istog mesta. Kada igrate drugu varijantu lovac ispada iz igre Äim potroši municiju. Opšta pravila 1, 2 i 3 se primenjuju.
Cilj: Ako ste zec, cilj je preživeti. Ako ste lovac – eliminišite zeca.
CHARGE OF THE LIGHT BRIGADE
Zahtevi: Dve baze sa zastavama
Dva tima Dve zastave okacene u bazama
Trajanje: 20 minuta
Pravila: Sva opšta pravila se primenjuju.
Cilj: Okaciti svoju zastavu u protivnicku bazu.
DOMINACIJA
Zahtevi: Više timova od po pet clanova.
Limit je cetiri tima na pola hektara terena.
Timovi treba da su pozicionirani tako da ne vide jedni druge.
Da bi bodovanje bilo lakše, svaki tim može da ima sudiju koji ga prati i svi timovi imaju kuglice razlicite boje.
Trajanje: 45 minuta.
Pravila: Timovi ostaju na pocetnim pozicijama do signala za pocetak igre.
Timovi dobijaju poene za svakog protivnika koga eliminišu.
Poeni se ne dobijaju za igrace tima koji na kraju ostanu u igri.
Opšta pravila 1, 2 i 3 se primenjuju.
Cilj: Preživeti i biti tim sa najviše poena na kraju igre.
»RECON«
Zahtevi: Više timova od po pet igraca.
Kontrolne tacke (po jedna za svaki tim na polju) su razmeštene po polju. Svaka je jasno obeležena zastavom.Svaka kontrolna tacka ima i pištolj okacen na uže. Pištolji imaju razlicitu boju kuglica u svakoj kontrolnoj tacki.Svaki igrac ima kartu vezanu za zglob ruke (karta za igru) kanapom, gumenom ili nekom drugom trakom.Svaki tim startuje u blizini kontrolnih tacaka.
Trajanje: 20 minuta
Pravila: Igraci moraju da markiraju kartu sa pištoljima koji vise na kontrolnim tackama.
Svaki clan tima mora pokušati da markira svoju kartu mada ovo nije obavezno.
Poeni koje su sakupili eliminisani igraci ne racunaju se u ukupni rezultatat tima.
Opšta pravila 1, 2 i 3 se primenjuju.
Poentiranje:
• 1 poen za svaku razlicitu boju na karti,
• 5 dodatnih poena ako su sve karte vašeg tima obeležene sa najmanje dve boje,
• 5 dodatnih poena za svaku kontrolnu tacku u kojoj su obeležene sve karte vašeg tima,
• 2 dodatna poena za svakog clana tima koji ima kartu obeleženu na svim kontrolinim tackama.
Cilj: Tim sa najviše poena pobeduje.
GETTYSBURG
Zahtevi: Nikakvi cvrsti predmeti za punjenje ili držanje kuglica sa bojom nisu dozvoljeni.
Dve baze sa zastavama.
Dva jednaka tima.
Dve zastave, okacene u bazama.
Trajanje: 30 minuta
Pravila: Igraci mogu da nose koliko god hoce kuglica.
Kuglice moraju biti plasticnim kesama ili sl.
Ne smeju biti u plasticnim tubama, rezerovarima ili bilo kojoj vrsti sistema za punjenje rezervoara.
Igraci mogu da pune markere iskljucivo rukom i to jednu po jednu kuglicu. Ne smeju staviti drugu kuglicu pre nego što ispale prvu.
Opšta pravila se primenjuju.
Cilj: Uzeti protivnicku zastavu i odneti je u svoju bazu.
BRZO PUCANJE
Zahtevi: Više od jednog pucaca, 5-10 meta
Pravila: Izaberite broj meta (izmedu 5 i 10)
Pucaci pucaju u mete što brže mogu ali su ograniceni da na jednu metu pucaju samo jedanom. Zvanicnik meri vreme štopericom.
Kazne: Dodajte po jedan sekund za svaki promašaj.
Pobednik je onaj koji pogodi sve mete u najkracem vremenu.
NASUMICNO BRZO PUCANJE
Zahtevi: Deset meta, svaka oznacena brojem.
Zvanicnik bira metu izvlacenjem karata koje su oznacene brojevima od jedan do deset. Pucac može da puca samo na metu koja je tražena.
Zvanicnik oglašava drugu metu cim pucac pogodi prvu.
Kazne: Dodati po jedan sekund za svaki promašaj.
Dodati po dve sekunde za pucanje na pogrešnu metu.
Cilj: Najkrace vreme.
LONG SHOT
Zahtevi: Jedna meta – konzerva stavljena na neki predmet najmanje metar od zemlje.
Konzerva mora biti nameštena tako da padne kada je pogodena.
Pravila: Igraci pucaju dok je ne obore na zemlju.
Zvanicnik broji koliko je hitaca bilo potrebno da se obori konzerva (ukljucujuci i onaj koji je oborio konzervu).
Cilj: Oboriti konzervu sa najmanjim brojem hitaca.
SLEDI ME
Zahtevi: Dva pucaca
Pravila: Baca se novcic da bi odredili ko ce biti prvi pucac.
Prvi pucac proziva metu i puca u nju.
Ako je prvi pucac pogodio metu: drugi mora da je pogodi takode;
Ako je drugi pucac promašio metu, prvi dobija jedan poen; i prvi pucac proziva drugu metu i puca ponovo.
Ako prvi pucac promaši metu, uloge se menjaju.
Cilj: Pobednik je onaj koji prvi osvoji 20 poena.
