{mosimage}Svaka vodenica je ưavolja, pa je radeÄi u njoj Golub RadovanoviÄ poÄeo da istražuje magiju. RadeÄi dugo u ovoj vodenici koju je nasledio od dede i oca i Golub RadovanoviÄ je malo-pomalo poÄeo da prihvata neka od verovanja, ili makar da ih samo istražuje i zapisuje. Tako je nastala i knjiga „Magijska šaputanja”, bajalice i vradžbine koje je RadovanoviÄ zapisivao od starijih žena iz ovog kraja.
{mosimage}Svako jutro kad uưe u svoju vodenicu na reÄici Gradašnici kod Sokobanje Golub RadovanoviÄ pogleda u tavanicu. Ako se preko noÄi navukla pauÄina dobro je – „NeÄisti” je nije pohodio, ako je nema onda je to znak da su ưavoli boravili, pa valja, kažu, pozvati sveštenika da vodenicu okadi.
To je jedno od mnogih narodnih verovanja u vezi sa vodenicama koje su u srpskom narodu mitsko, kultno mesto gde se baja, vraÄa i uzimaju omaje. RadeÄi dugo u ovoj vodenici koju je nasledio od dede i oca i Golub RadovanoviÄ je malo-pomalo poÄeo da prihvata neka od verovanja, ili makar da ih samo istražuje i zapisuje. Tako je nastala i knjiga „Magijska šaputanja”, bajalice i vradžbine koje je RadovanoviÄ zapisivao od starijih žena iz ovog kraja. Jedna od „preporuka” sokobanjskih baka devojkama je da na Ćurưevdan doưu rano i uzmu vodu koja se rasprskava na vodeniÄkom toÄku da tom vodom poprskaju momka koji ceo život ostane vezan, omaưijan.
Sokobanjska vodenica podignuta je krajem osamnaestog veka, a otkupljena je za par volova od jednog TurÄina 1833. godine. Od pre pet godina je pod zaštitom države, u njenoj neposrednoj blizini je crkvica i jedini saÄuvani nadgrobni spomenik na staroslovenskom pismu koji datira iz 1648. godine. Vodenica je pre dve godine restaurirana i tako joj je produžen vek za još sto godina.
Na reÄici Gradašnici nekada je bilo 13 vodenica sa 26 kamenova, sada je ostala samo ova jedna zahvaljujuÄi Golubu RadovanoviÄu i njegovim precima.
„Moj otac i deda održavali su ovu vodenicu, a evo sada i ja. Kao suvlasnik imam i ugovor sa Sokobanjom da se ovde održavaju razni programi o magiji, književne veÄeri, turistiÄka posela, izvorno narodno stvaralaštvo”, kaže naš sagovornik.
U vodenicu dolazi sve više dece i turista. Turisti da vide ovo etnomesto iz prošlih vekova, a deca da nauÄe nešto iz narodne tradicije i uživo pogledaju kako se nekada mlelo brašno, pravio hleb ili tkalo na razboju. Otkako je u škole uveden izborni predmet – Äuvari prirode, poseta vodenici je postala deo nastavnih planova i za školarce iz Beograda i drugih mesta u Srbiji.
„Školske dece je sve više, ali je bajanja sve manje”, kaže Golub RadovanoviÄ. Mlad naraštaj ne veruje bapskim receptima za zaljubljivanje i za leÄenje boleština, a babe izumiru. Nekada je samo u ovom sokobanjskom kraju bilo 36 žena vraÄara i jedan muškarac, sada je ih ostalo manje od deset. Još malo pa Äe izumreti, ostaÄe samo ono što je Golub zapisao i objavio u svojoj knjizi, za koju je recenziju napisao naš najpoznatiji struÄnjak magijskih obreda i poznavalac basmi Južnih Slovena i drugih naroda dr Ljubinko RadenkoviÄ iz Balkanološkog instituta.
Šta je basma? To je tekst bajalice, obiÄno u stihu kojom se isteruje odreưena bolest, ali da bi se zapisala trebalo je prevaziÄi jednu ozbiljnu prepreku. Naime, svaka žena koja se u Sokobanji bavila belom magijom veruje da Äe izgubiti moÄ ako je kaže drugome. RadovanoviÄ je bio vešt pregovaraÄ, uspeo je da ih ubedi da Äe on basme samo zapisivati, ali da ih neÄe izgovarati, pa im tako neÄe ni oduzeti magiju.
Na primer, evo kako se bajanjem leÄi slepo crevo. Uzmu se tri kamena, beli, plavi i crveni, i njima se trlja predeo oko slepog creva i izgovara basma:
„Rasturi se muko/rasturi se nuždo/idi u lelej goru/ge petal ne popeva/ge magare ne riÄe/ge kuÄe ne laje/ge maÄke ne mauÄu/ge ovce ne bleje/ge svinje ne grde/ge krave ne riÄu/tamo ima sofra nareưena/tamo ima zlaÄane panice/tamo ima srebrne ložice/tamo idi, tamo da boraviš, beži izdat u Banat.
Da li je u Banatu poveÄan broj obolelih od slepog creva nismo istraživali, ali smo pitali vodeniÄara Goluba da nam objasni kako se pauÄina tako brzo hvata u vodenici kada se svaki dan unutrašnjost vodenice oÄisti. Ima li racionalnog objašnjenja ili su neÄiste sile u pitanju?
„Uzrok je”, kaže on, „u sitnom brašnu koje leti kad se melje i pravi maglu, a od nje se pauÄina brzo hvata. UveÄe sve oÄistim, ujutro je svuda pauÄina. Džaba što u Äošku držim ovog ưavola.”
[objavljeno: 02.12.2007.]
